Henkilöstövoimavarojen johtamista megamarketissa
Setälä, Minna (2016)
Setälä, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315140
Tiivistelmä
Henkilöstö on lähes kaikkien organisaatioiden tärkein voimavara ja menestyksen perusta. Ilman henkilöstön olemassaoloa ja osaamista, ei mikään organisaatio pystyisi toimimaan. Henkilöstövoimavarojen johtamisen tulisikin olla keskeinen osa yrityksen strategista toimintaa. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö tuottaa luonnollisesti vastinetta siihen sijoitetulle pääomalle.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Vantaalla sijaitsevalle elintarvike- ja päivittäistavaraketjun myymälälle, supermarketille. Tavoitteena oli tutkia, mistä myymälän yhden osaston kannattamattomuus johtuu, osaston henkilöstökulut kun olivat olleet jo pitkään liian suuret myyntikatteeseen nähden. Osaston kannattamattomuuden taustalla oletettiin olevan tasapainoisen, pitkäjänteisen ja tavoitteellisen johtamisen puuttuminen. Tämä oli aiheuttanut henkilöstön tehokkuuden laskua ja vaikeuttanut suunnitelmallista työskentelyä. Toimenpiteitä oli tehty, mutta tuloksetta. Tavoitteena olikin luoda kehityssuunnitelma henkilöstökustannusten hallintaan johtamisen kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu henkilöstötuottavuuden sekä henkilöstövoimavarojen johtamisesta. Työssä valotetaan johtajuuden merkitystä henkilöstön tuottavuuteen, vaihtuvuuteen, osaamiseen, hyvinvointiin sekä työyhteisön vuorovaikutukseen. Tietoperustan tarkoituksena oli toimia tukena kehityssuunnitelman luomisessa, sekä tukea tutkimuksesta saatuja tuloksia. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus; sen aineisto kerättiin luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa ennalta määritellyltä kohderyhmältä. Tutkimuksessa hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä; osastolta saatuja ennakkotietoja, havainnointitutkimusta sekä henkilöstön haastatteluja.
Tutkimustyön tuloksista saatiin hyvin kattava kuva osaston kehityskohteista. Tulokset tukevat alkuolettamusta siitä, että osaston kannattamattomuutta tuli tarkastella johtamisen kehittämisen näkökulmasta. Merkittävimmät syyt osaston kannattamattomuudelle liittyivät henkilöstön liian suuren vaihtuvuuteen, työskentelyn tehottomuuteen, sisäisen viestinnän puutteisiin, perehdytyksen ja koulutuksen puuttumiseen sekä johtamisen näkymättömyyteen kohdeosastolla.
Tuloksekkaan tutkimustyön perusteella kyettiin laatimaan kattava kehityssuunnitelma johtamisen kehittämiseksi. Kehityssuunnitelma sisältää yhteensä 13 kehitystoimenpide-ehdotusta. Kehitystoimissa esitetään, että johtajuutta kehitettäisi osastolla kokonaisvaltaisesti. Kehitystoimenpiteet käsittelevät olennaisesti suunnitelmallisen ja tavoitteellisemman johtamisen kehittämistä. Työn jatkokehityskohteena voisi olla esimiehille suunnatun kehittämisohjelman laatiminen, tarkempi analyysi vaihtuvuuden syistä ja työtapaohjeistuksien laatiminen osastolle sekä niiden testaaminen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Vantaalla sijaitsevalle elintarvike- ja päivittäistavaraketjun myymälälle, supermarketille. Tavoitteena oli tutkia, mistä myymälän yhden osaston kannattamattomuus johtuu, osaston henkilöstökulut kun olivat olleet jo pitkään liian suuret myyntikatteeseen nähden. Osaston kannattamattomuuden taustalla oletettiin olevan tasapainoisen, pitkäjänteisen ja tavoitteellisen johtamisen puuttuminen. Tämä oli aiheuttanut henkilöstön tehokkuuden laskua ja vaikeuttanut suunnitelmallista työskentelyä. Toimenpiteitä oli tehty, mutta tuloksetta. Tavoitteena olikin luoda kehityssuunnitelma henkilöstökustannusten hallintaan johtamisen kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu henkilöstötuottavuuden sekä henkilöstövoimavarojen johtamisesta. Työssä valotetaan johtajuuden merkitystä henkilöstön tuottavuuteen, vaihtuvuuteen, osaamiseen, hyvinvointiin sekä työyhteisön vuorovaikutukseen. Tietoperustan tarkoituksena oli toimia tukena kehityssuunnitelman luomisessa, sekä tukea tutkimuksesta saatuja tuloksia. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus; sen aineisto kerättiin luonnollisissa ja todellisissa tilanteissa ennalta määritellyltä kohderyhmältä. Tutkimuksessa hyödynnettiin eri tutkimusmenetelmiä; osastolta saatuja ennakkotietoja, havainnointitutkimusta sekä henkilöstön haastatteluja.
Tutkimustyön tuloksista saatiin hyvin kattava kuva osaston kehityskohteista. Tulokset tukevat alkuolettamusta siitä, että osaston kannattamattomuutta tuli tarkastella johtamisen kehittämisen näkökulmasta. Merkittävimmät syyt osaston kannattamattomuudelle liittyivät henkilöstön liian suuren vaihtuvuuteen, työskentelyn tehottomuuteen, sisäisen viestinnän puutteisiin, perehdytyksen ja koulutuksen puuttumiseen sekä johtamisen näkymättömyyteen kohdeosastolla.
Tuloksekkaan tutkimustyön perusteella kyettiin laatimaan kattava kehityssuunnitelma johtamisen kehittämiseksi. Kehityssuunnitelma sisältää yhteensä 13 kehitystoimenpide-ehdotusta. Kehitystoimissa esitetään, että johtajuutta kehitettäisi osastolla kokonaisvaltaisesti. Kehitystoimenpiteet käsittelevät olennaisesti suunnitelmallisen ja tavoitteellisemman johtamisen kehittämistä. Työn jatkokehityskohteena voisi olla esimiehille suunnatun kehittämisohjelman laatiminen, tarkempi analyysi vaihtuvuuden syistä ja työtapaohjeistuksien laatiminen osastolle sekä niiden testaaminen.