Musiikin harrastaminen aikuisena
Lundsten, Lotta (2008)
Lundsten, Lotta
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Opinnäytetyö oli osa Musiikin laitoksella syksyllä 2007 toteutettua Harmooni-hanketta ja hankkeen aikuispedagogiikkaa käsittelevää osaa. Tutkimuksen kohteena oli viisi aikuista musiikinharrastajaa, jotka tulivat musiikin laitokselle avoimen ammattikorkeakoulun kautta tarjotulle kurssille, opetusharjoittelijoiden oppilaiksi. Pääasiallisia tutkimusongelmia oli kolme: 1. Mikä motivoi aikuisia harrastamaan musiikkia? 2. Mikä tekee harrastuksesta merkityksellisen? 3. Mihin aikuiset harrastajat pyrkivät harrastuksellaan? Lisäksi olin kiinnostunut siitä, miten aikuiset kokivat opetustilanteen, jossa opetta-jana toimi oppilastaan nuorempi ja kokemattomampi henkilö ja siitä, minkälainen musiikkisuhde heillä oman kokemuksensa mukaan oli. Aineiston keruu toteutettiin kahdella tavalla. Ensin tutkittavat haastateltiin yksitellen, minkä jälkeen he saivat pitää päiväkirjaa annettujen teemojen ympäriltä viiden viikon ajan. Päivä-kirjan teemat olivat: motivaatio ja tavoitteet, musiikkiharrastuksen merkitys, ope-tustilanne ja musiikkisuhde. Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien haastateltujen aikuisten motivaatio oli erittäin korkea. Esiintyminen koettiin palkitsevaksi, mikä vuorostaan lisäsi motivaatiota. Musiikkiharrastukseen liittyviä tavoitteita oli asetettu sekä konkreettisella että enemmän henkisellä tasolla. Iän karttuessa musiikkiharrastuksen merkitys vaikutti lisääntyvän, vaikka lapsesta asti soittaneet kertoivat soittotunneilla käymisen olleen itsestäänselvyys lapsuudessa. Musiikin koettiin rikastuttavan elämää, ja har-rastukseen oltiin valmiita laittamaan paljon aikaa, energiaa ja resursseja. Opettajan iällä ei sinänsä koettu olevan mitään merkitystä, vaan kaikki haastatellut painotti-vat opettajan vuorovaikutustaitojen tärkeyttä. Opettajan nuoruus koettiin jopa voimavaraksi, koska nuorella opettajalla oli monen tutkittavan mielestä enemmän energiaa ja intoa oppia uutta kuin vanhemmalla opettajalla. Monet tutkittavista totesivat musiikin olevan tärkeä osa heidän jokap äiväistä elämäänsä"