SomeBody®-menetelmän soveltaminen alakoulun luokkaympäristöön
Siekkinen, Satu; Kaapro, Julia (2016)
Siekkinen, Satu
Kaapro, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417202
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana SomeBody®-hanketta. SomeBody® -menetelmässä on yhdistetty psykofyysinen fysioterapia sekä psykososiaalinen sosiaalityö. Menetelmässä tarkastellaan kehotietoisuutta ja tietoisuustaitoja teoreettisesta näkökulmasta. Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja kehitetään liikettä hyväksi käyttäen. Ideana on tarkastella kehon ja mielen yhteyttä. Menetelmä on luotu kokonaisvaltaiseksi työvälineeksi, jota voi soveltaa sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan työympäristöissä kuntouttavasta ja ennaltaehkäisevästä näkökulmasta.
Tarkoituksena on selvittää, miten SomeBody® -menetelmä soveltuu toteutettavaksi alakoulun luokkaympäristöön, sillä aiemmin toimintaa on toteutettu ainoastaan pienryhmissä. Pilotin kohderyhmänä toimi yhden 2.-luokan oppilaat. Luokka valittiin kohdekoulun kuraattorin ehdotuksen perusteella. Luokalle järjestettiin SomeBody® -toimintaa kaksi kertaa viikossa kolmen viikon aikana. Tuokioiden teemoina oli vuorovaikutus, rentoutuminen, keskittyminen, kosketus ja reviiri. Lisäksi kaikissa tuokioissa harjoiteltiin tunteiden käsittelyä ja ilmaisua dialogisessa vuorovaikutuksessa. Suurissa luokissa vuorovaikutuksellisuus ja luokan ilmapiiri eivät välttämättä ole yhtä hyvät kuin pienemmissä luokissa. Siksi opinnäytetyössä arvioidaan menetelmän soveltuvuutta ja vaikuttavuutta luokan yhteishengen ja ilmapiirin parantamisessa.
Toiminnan aikana selvää kehitystä näkyi etenkin niiden lasten kohdalla, jotka olivat aikaisemmin jääneet ryhmän ulkopuolelle. Toiminta purki muureja joidenkin yksilöiden välillä, joka tiivisti luokan ryhmähenkeä. Saavutettujen tulosten perusteella on selvää, että SomeBody® -toiminnasta on hyötyä alakoulun luokkaympäristössä. Toteutuksen perusteella toimintaa voidaan suositella etenkin ryhmille, joissa esiintyy käyttäytymis- ja keskittymishäiriöitä.
Alakouluiässä on tärkeää osata käyttäytymis- ja toimintamalleja. Myös tunnetaitojen harjoittelu on tärkeää oman hyvinvoinnin, mutta myös sosiaalisten suhteiden kannalta. Näin lapsen on helpompi selviytyä tulevaisuuden haasteista. SomeBody®-toiminnassa harjoitettavista asioista olisi hyvä saada kouluympäristöön jatkuva ja kehittyvä prosessi. Tämä olisi mahdollista liittämällä toimintaa enemmän luokkaympäristöön oppituntien sekaan. Sen vuoksi opettajat tulisi saada tietoiseksi toiminnasta ja mahdollisesti kouluttaa ja perehdyttää kyseiseen toimintaan.
Tarkoituksena on selvittää, miten SomeBody® -menetelmä soveltuu toteutettavaksi alakoulun luokkaympäristöön, sillä aiemmin toimintaa on toteutettu ainoastaan pienryhmissä. Pilotin kohderyhmänä toimi yhden 2.-luokan oppilaat. Luokka valittiin kohdekoulun kuraattorin ehdotuksen perusteella. Luokalle järjestettiin SomeBody® -toimintaa kaksi kertaa viikossa kolmen viikon aikana. Tuokioiden teemoina oli vuorovaikutus, rentoutuminen, keskittyminen, kosketus ja reviiri. Lisäksi kaikissa tuokioissa harjoiteltiin tunteiden käsittelyä ja ilmaisua dialogisessa vuorovaikutuksessa. Suurissa luokissa vuorovaikutuksellisuus ja luokan ilmapiiri eivät välttämättä ole yhtä hyvät kuin pienemmissä luokissa. Siksi opinnäytetyössä arvioidaan menetelmän soveltuvuutta ja vaikuttavuutta luokan yhteishengen ja ilmapiirin parantamisessa.
Toiminnan aikana selvää kehitystä näkyi etenkin niiden lasten kohdalla, jotka olivat aikaisemmin jääneet ryhmän ulkopuolelle. Toiminta purki muureja joidenkin yksilöiden välillä, joka tiivisti luokan ryhmähenkeä. Saavutettujen tulosten perusteella on selvää, että SomeBody® -toiminnasta on hyötyä alakoulun luokkaympäristössä. Toteutuksen perusteella toimintaa voidaan suositella etenkin ryhmille, joissa esiintyy käyttäytymis- ja keskittymishäiriöitä.
Alakouluiässä on tärkeää osata käyttäytymis- ja toimintamalleja. Myös tunnetaitojen harjoittelu on tärkeää oman hyvinvoinnin, mutta myös sosiaalisten suhteiden kannalta. Näin lapsen on helpompi selviytyä tulevaisuuden haasteista. SomeBody®-toiminnassa harjoitettavista asioista olisi hyvä saada kouluympäristöön jatkuva ja kehittyvä prosessi. Tämä olisi mahdollista liittämällä toimintaa enemmän luokkaympäristöön oppituntien sekaan. Sen vuoksi opettajat tulisi saada tietoiseksi toiminnasta ja mahdollisesti kouluttaa ja perehdyttää kyseiseen toimintaan.