Visual Assessment Method : Assessment of the Approaches Used in Promoting the Immigrant Integration
Pallas, Liivia (2016)
Pallas, Liivia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918219
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun KEPELI-hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on kehittää kehollisia ja pelillisiä harjoitteita maahanmuuttajien kotoutumisen tukemiseen. Hankkeen kohderyhmänä ovat Euroopan ulkopuolelta tulleet, Suomessa asuvat työikäiset maahanmuuttajat ja pakolaiset, joilla on niukka suomen kielen taito ja joiden kotoutumisprosessi on hidastunut erilaisista syistä.
Opinnäytetyössä kehitettiin visuaalinen arviointimenetelmä, jonka avulla voidaan kerätä kohderyhmältä palautetta siitä, kuinka vaikuttavia KEPELIn keholliset ja pelilliset harjoitteet heidän kokemuksensa mukaan ovat. Arviointimenetelmä sisältää piktogrammeja ja selkokielisiä väitteitä sekä visuaalisia symboleita, jotka kuvaavat harjoitteiden oppimistavoitteita.
Menetelmää arvioivat ensin maahanmuuttajaryhmien kanssa työskentelevät ohjaajat. Myöhemmin menetelmää testattiin kahdessa eri maahanmuuttajaryhmässä, joissa osallistujien suomen kielen taito oli alhainen. Kuvallinen arviointimenetelmä ei vaikuttanut toimivalta ryhmässä, jossa osallistujat olivat suomen kielen opintojensa alkuvaiheessa. Kuvien mahdollinen monitulkintaisuus ja väärinymmärrykset saattoivat johtaa siihen, että osallistujat hämmentyivät, eikä arviointia pystytty toteuttamaan halutulla tavalla. Sen sijaan menetelmä koettiin toimivana ryhmässä, jossa suomen kielen taitoja oli jo hieman enemmän.
Kuvallisesta arviointimenetelmästä on hyötyä erilaisten maahanmuuttajaryhmien kanssa työskenteleville. Erityisen tärkeää on sosiaalialan ammattilaisten ja opiskelijoiden kehittää menetelmää edelleen ja soveltaa sitä kunkin ryhmän toiminnan ja tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyössä kehitettiin visuaalinen arviointimenetelmä, jonka avulla voidaan kerätä kohderyhmältä palautetta siitä, kuinka vaikuttavia KEPELIn keholliset ja pelilliset harjoitteet heidän kokemuksensa mukaan ovat. Arviointimenetelmä sisältää piktogrammeja ja selkokielisiä väitteitä sekä visuaalisia symboleita, jotka kuvaavat harjoitteiden oppimistavoitteita.
Menetelmää arvioivat ensin maahanmuuttajaryhmien kanssa työskentelevät ohjaajat. Myöhemmin menetelmää testattiin kahdessa eri maahanmuuttajaryhmässä, joissa osallistujien suomen kielen taito oli alhainen. Kuvallinen arviointimenetelmä ei vaikuttanut toimivalta ryhmässä, jossa osallistujat olivat suomen kielen opintojensa alkuvaiheessa. Kuvien mahdollinen monitulkintaisuus ja väärinymmärrykset saattoivat johtaa siihen, että osallistujat hämmentyivät, eikä arviointia pystytty toteuttamaan halutulla tavalla. Sen sijaan menetelmä koettiin toimivana ryhmässä, jossa suomen kielen taitoja oli jo hieman enemmän.
Kuvallisesta arviointimenetelmästä on hyötyä erilaisten maahanmuuttajaryhmien kanssa työskenteleville. Erityisen tärkeää on sosiaalialan ammattilaisten ja opiskelijoiden kehittää menetelmää edelleen ja soveltaa sitä kunkin ryhmän toiminnan ja tarpeiden mukaan.