Markkinointisuunnitelma vihersuunnitteluyritys Vihervinkille
Mäenpää, Annika (2016)
Mäenpää, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma Satakunnassa toimivalle vihersuunnitteluyritys Vihervinkille. Tavoitteena oli laatia suunnitelma, joka sisältää suoria ja sovellettavia markkinointikeinoja Vihervinkin kannattavuuden ja näkyvyyden parantamiseksi. Vihervinkki on perustettu vuonna 2003, mutta sen markkinointia ei ole aikaisemmin suunniteltu tai seurattu. Työ aloitettiin syyskuussa 2015 ja tavoitteena oli laatia markkinoinnin vuosikello vuodelle 2017. Työ valmistui joulukuussa 2016.
Opinnäytetyön teoriassa on käsitelty palvelujen markkinointia ja laatua, markkinointia Internetissä, markkinoinnin suunnittelua sekä kilpailukeinoja. Teoriaosuus nojautui vahvasti alan kirjallisuuteen. Toiminnallisessa osuudessa yritykselle on luotu markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu tehtyihin lähtökohta-analyyseihin, sekä markkinoinnin kilpailukeinojen tutkimiseen. Tämän lisäksi toiminnalliseen osaan laadittiin markkinoinnin vuosikello sekä budjetti ja markkinointitoimenpiteiden kannattavuuden seurantakaavio vuodelle 2017.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt Vihervinkin markkinointisuunnitelma, joka kohdentuu vuosikellon avulla vuodelle 2017. Markkinointisuunnitelman mallia, budjettia sekä seurantakaaviota on helppo käyttää myös tulevina vuosina muokkaamalla tiedot aina ajankohtaisiksi. Markkinointisuunnitelmasta löytyy konkreettisia ja aikataulutettuja keinoja Vihervinkin markkinoinnin tehostamiseksi ja kannattavuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoriassa on käsitelty palvelujen markkinointia ja laatua, markkinointia Internetissä, markkinoinnin suunnittelua sekä kilpailukeinoja. Teoriaosuus nojautui vahvasti alan kirjallisuuteen. Toiminnallisessa osuudessa yritykselle on luotu markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu tehtyihin lähtökohta-analyyseihin, sekä markkinoinnin kilpailukeinojen tutkimiseen. Tämän lisäksi toiminnalliseen osaan laadittiin markkinoinnin vuosikello sekä budjetti ja markkinointitoimenpiteiden kannattavuuden seurantakaavio vuodelle 2017.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt Vihervinkin markkinointisuunnitelma, joka kohdentuu vuosikellon avulla vuodelle 2017. Markkinointisuunnitelman mallia, budjettia sekä seurantakaaviota on helppo käyttää myös tulevina vuosina muokkaamalla tiedot aina ajankohtaisiksi. Markkinointisuunnitelmasta löytyy konkreettisia ja aikataulutettuja keinoja Vihervinkin markkinoinnin tehostamiseksi ja kannattavuuden lisäämiseksi.