Arkiruokailua ja fiiniä ateriointia : senioriaterioista liiketoimintaa ja elämänlaatua -hanke: loppuraportti
Perttula, Katariina; Pitkäkoski, Tuija; Eromäki, Hillevi (2017)
Perttula, Katariina
Pitkäkoski, Tuija
Eromäki, Hillevi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-60-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-60-1
Tiivistelmä
Senioriaterioista liiketoimintaa ja elämän laatua -hankkeen tavoitteena oli luoda uudenlaisia palvelukonsepteja kasvavan senioriväestön lounasateriointiin. Seniorit tunnistetaan vielä heikosti omana erityisenä asiakasryhmään kaupallisissa lounaspalveluissa. Hankkeessa selvitettiin, miten kaupallisten, julkisten ja yhteisöllisten toimijoiden kanssa yhteistyössä voidaan luoda uudenlaisia senioriystävällisiä lounaspalvelukonsepteja, jotka vastaavat seniori-ikäisten palveluodotuksia, lisäävät ikäihmisten hyvinvointia ja luovat uutta liiketoimintaa myös lounaspalveluyrittäjille.
Hankkeessa kartoitettiin monipuolisesti senioreiden näkemyksiä ja tulevaisuuden toiveita senioriystävällisistä lounaspalveluista sekä seniori-ikäisten lounaspalveluiden käyttöön tällä hetkellä vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi toteutettiin kysely Etelä-Pohjanmaan alueen lounaspalveluyrittäjille sähköistä Webropol-kyselytyökalua käyttäen. Esiin tulleita lounaspalvelukriteereitä olivat muun muassa ystävällinen ja avulias asiakaspalvelu, aterian edullinen hinta, ruoan laatu, lounaspaikan viihtyisyys, esteettömyys ja saavutettavuus.
Palvelukonsepteja työstettiin lounastoimijaverkostossa yhteistyössä hankkeessa mukana olleiden eteläpohjalaisten lounaspalveluyrittäjien kanssa. Palvelukonseptit koostettiin kartoitusten, yrittäjien kokeilutoiminnasta saatujen kokemusten ja hankkeen lounastoimijaverkoston työkokoustyöskentelyn kautta, näistä saatua tietoa tiivistämällä ja jatkojalostamalla.
Senioriystävällisiä lounaspalvelukonsepteja syntyi hankkeen aikana yhteensä kuusi. Nämä olivat 1) nopeasti edullista ja monipuolista arkiruokaa, 2) edullista kotiruokaa kodikkaassa ympäristössä, 3) viihteellistä ohjelmaa sisältävät lounaat, 4) lounas kotiin kuljetettuna, 5) kokataan yhdessä lounaat, 6) juhlavissa puitteissa fiinimmin syömään.
Raportissa jokaista palvelukonseptia tarkastellaan erittelemällä, millaisia senioriystävällisyyden osatekijöitä kukin konsepti sisältää. Niitä olivat ihmisten välinen vuorovaikutus, palveluprosessi, fyysiset puitteet, asiakkaan saama arvo, tuotteet, hinta, saatavuus, konseptin keskeiset mainetekijät sekä palvelukonseptin markkinointi. Palvelukonsepteista laaditut palvelukortit löytyvät linkistä: https://issuu.com/senioriateria/docs/senioriateria_lounaspavelukonsepti_?e=24252489/41405828
Hankkeessa kartoitettiin monipuolisesti senioreiden näkemyksiä ja tulevaisuuden toiveita senioriystävällisistä lounaspalveluista sekä seniori-ikäisten lounaspalveluiden käyttöön tällä hetkellä vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi toteutettiin kysely Etelä-Pohjanmaan alueen lounaspalveluyrittäjille sähköistä Webropol-kyselytyökalua käyttäen. Esiin tulleita lounaspalvelukriteereitä olivat muun muassa ystävällinen ja avulias asiakaspalvelu, aterian edullinen hinta, ruoan laatu, lounaspaikan viihtyisyys, esteettömyys ja saavutettavuus.
Palvelukonsepteja työstettiin lounastoimijaverkostossa yhteistyössä hankkeessa mukana olleiden eteläpohjalaisten lounaspalveluyrittäjien kanssa. Palvelukonseptit koostettiin kartoitusten, yrittäjien kokeilutoiminnasta saatujen kokemusten ja hankkeen lounastoimijaverkoston työkokoustyöskentelyn kautta, näistä saatua tietoa tiivistämällä ja jatkojalostamalla.
Senioriystävällisiä lounaspalvelukonsepteja syntyi hankkeen aikana yhteensä kuusi. Nämä olivat 1) nopeasti edullista ja monipuolista arkiruokaa, 2) edullista kotiruokaa kodikkaassa ympäristössä, 3) viihteellistä ohjelmaa sisältävät lounaat, 4) lounas kotiin kuljetettuna, 5) kokataan yhdessä lounaat, 6) juhlavissa puitteissa fiinimmin syömään.
Raportissa jokaista palvelukonseptia tarkastellaan erittelemällä, millaisia senioriystävällisyyden osatekijöitä kukin konsepti sisältää. Niitä olivat ihmisten välinen vuorovaikutus, palveluprosessi, fyysiset puitteet, asiakkaan saama arvo, tuotteet, hinta, saatavuus, konseptin keskeiset mainetekijät sekä palvelukonseptin markkinointi. Palvelukonsepteista laaditut palvelukortit löytyvät linkistä: https://issuu.com/senioriateria/docs/senioriateria_lounaspavelukonsepti_?e=24252489/41405828