Filma och återge föreläsningar på Arcada
Karmano, Mikael (2017)
Karmano, Mikael
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127855
Tiivistelmä
Genom egna erfarenheter som en studerande på Arcada har jag inte alltid haft möjligheten att delta på lektioner. Nu som Av-koordinator på Arcada har jag märkt att det finns bra verktyg som kan användas för att strömma eller banda in föreläsningar med tanke på dem som inte kan delta på föreläsningar.
I detta arbete undersöker jag vilket program Arcadas personal kan använda för olika ändamål med tanken på att banda in eller strömma en föreläsning. Programmen som undersöks är Skype for business, Adobe connect och Camtasia. Arbetet går igenom de olika programmen och visar grunder för vad som behövs kunnas för att lyckas med en föreläsning. Arbetet går också igenom fördelar och nackdelar med denna typ av undervisning. Through my own experience as a student at Arcada I haven’t always had the time to attend all lectures. Now working as an AV-coordinator at Arcada I have knowledge that there are programs that suit for streaming and recording lectures for those who can’t always join every lecture.
In this thesis, I will examine how the teachers at Arcada can use these programs for different proposes when streaming or recording lectures. The programs that I will compare are, Adobe connect, Skype for business and Camtasia. This thesis will show the basics of these programs and how to use them for lectures. I will also examine the positive and negative sides when using the programs as a tool for teaching.
I detta arbete undersöker jag vilket program Arcadas personal kan använda för olika ändamål med tanken på att banda in eller strömma en föreläsning. Programmen som undersöks är Skype for business, Adobe connect och Camtasia. Arbetet går igenom de olika programmen och visar grunder för vad som behövs kunnas för att lyckas med en föreläsning. Arbetet går också igenom fördelar och nackdelar med denna typ av undervisning.
In this thesis, I will examine how the teachers at Arcada can use these programs for different proposes when streaming or recording lectures. The programs that I will compare are, Adobe connect, Skype for business and Camtasia. This thesis will show the basics of these programs and how to use them for lectures. I will also examine the positive and negative sides when using the programs as a tool for teaching.