Sökmotoroptimering för WordPress : Gratis metoder och hjälpverktyg för att öka synligheten för webbsidor skapade i WordPress
Enqvist, Rebecka (2017)
Enqvist, Rebecka
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168387
Tiivistelmä
I detta arbete presenteras olika metoder och tekniker som man kan använda sig av för att sökmotoroptimera webbsidor skapade i WordPress. Syftet med arbetet är att klargöra dessa metoder och förklara hur man kan och bör använda sig av dem för att optimera sina webbsidor för sökmotorer, vilket i sin tur kommer att leda till högre placering i det organiska sökmotorresultatet. Arbetet fokuserar på gratis metoder som alla ska kunna använda sig av.
På grund av WordPress ledande marknadsandel, samt Googles ledande marknadsandel är arbetet begränsat och fokuserat till dessa program. För att arbetet ska kunna presentera så
aktuell information om ämnet som möjligt är arbetet främst grundat på elektroniska aktuella källor.
Arbetet börjar med att grundligt presentera hur sökmotorn Google fungerar samt vad Google kräver av en webbsida för att den ska placeras högt i deras sökmotorresultat. I optimeringsdelen presenteras först strukturen för en väl optimerad webbsida, sedan behandlas nyckelord, innehåll, permalänkar, bilder och slutligen externa faktorer. Till slut presenteras även några hjälpverktyg och tjänster som kan underlätta arbetet med sökmotoroptimeringen. This thesis presents different methods and techniques that can be used to optimize webpages created in WordPress. The goal is to clarify these methods and explain how they can and should be used in order to optimize webpages for search engines, which will lead to higher ranking in the organic search engine results. The work is focused on free methods that everyone can use.
Because of WordPress's leading market share, and Google's leading market share, the work is limited and focused to these programs. The thesis is mainly based on electronic sources to get the most up to date information about the subject as possible.
The thesis begins with a presentation of how Google search engine works and what Google requires of a webpage for it to be placed high in the search engine results. The optimization section first presents the structure of a well optimized website, then it continues to explain optimization for keywords, content, permalinks, pictures and external factors. Finally, the thesis will present some help tools that can facilitate during the search engine optimization process.
På grund av WordPress ledande marknadsandel, samt Googles ledande marknadsandel är arbetet begränsat och fokuserat till dessa program. För att arbetet ska kunna presentera så
aktuell information om ämnet som möjligt är arbetet främst grundat på elektroniska aktuella källor.
Arbetet börjar med att grundligt presentera hur sökmotorn Google fungerar samt vad Google kräver av en webbsida för att den ska placeras högt i deras sökmotorresultat. I optimeringsdelen presenteras först strukturen för en väl optimerad webbsida, sedan behandlas nyckelord, innehåll, permalänkar, bilder och slutligen externa faktorer. Till slut presenteras även några hjälpverktyg och tjänster som kan underlätta arbetet med sökmotoroptimeringen.
Because of WordPress's leading market share, and Google's leading market share, the work is limited and focused to these programs. The thesis is mainly based on electronic sources to get the most up to date information about the subject as possible.
The thesis begins with a presentation of how Google search engine works and what Google requires of a webpage for it to be placed high in the search engine results. The optimization section first presents the structure of a well optimized website, then it continues to explain optimization for keywords, content, permalinks, pictures and external factors. Finally, the thesis will present some help tools that can facilitate during the search engine optimization process.