Helpdesk-toiminta suunnitelmallisessa kiinteistönpidossa
Nikula, Joonas (2017)
Nikula, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313471
Tiivistelmä
Tampereen Tilakeskuksen Helpdesk on palvelu, jonka avulla hoidetaan kaupungin rakennusten asiakaspalvelua ja vikailmoitusten vastaanottamista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Helpdeskin nykytilanne ja tuottaa kehitysehdotuksia ja uutta näkökulmaa sen tuottamiin palveluihin.
Työ toteutettiin vertailemalla palvelua muutaman pirkanmaalaisen yrityksen vastaavaan toimintoon. Vertailutiedot hankittiin strukturoiduilla haastatteluilla, joissa käsiteltiin myös yritysten käyttämiä järjestelmiä sekä muita vertailua hyödyttäviä aiheita. Tilakeskuksen palvelun toimintaa selvitettiin haastattelemalla kaupungin työntekijöitä sekä tekijän työharjoittelun aikana tekemien omakohtaisten havaintojen perusteella.
Haastatteluilla saatiin selvitettyä hyvin eri organisaatioiden toteuttamien Helpdesk–palveluiden eroja. Esimerkiksi monet yritykset ovat jo ottaneet käyttöön rakennuksen käyttöä ja huoltoa helpottavia ohjelmistoja ja sovelluksia. Kehitysideoita saatiin myös kaupungin työntekijöiltä. Osa näiden perusteella muodostetuista kehitysehdotuksista on otettavissa helposti käyttöön, mutta osa on vielä lähinnä idean asteella ja edellyttää jatkokehittämistä ennen käyttöönottoa. Tärkeimpänä kehityskohteena Tilakeskuksessa pidetään QR-koodijärjestelmän käyttöönottoa. Sen avulla voidaan helposti ohjata esimerkiksi rakennuksen käyttäjä tekemään vikailmoitus internet-palvelussa ja kohdistaa kyseessä oleva palvelupyyntö oikeaan rakennukseen tai rakenneosaan. Kehitysehdotukset on koottu opinnäytetyössä lukuun 4.
Opinnäytetyössä saatiin kartoitettua Helpdeskin nykytilanne ja muodostettua runsaasti kehitysehdotuksia. Tampereen kaupungin työntekijät suhtautuivat myönteisesti tutkimukseen, ja heiltä saatiin paljon kehittämisideoita. Haastatellut yritykset olivat myös hyvin mukana, ja haastattelujen tuloksena saatiin hyvää aineistoa kehitystyön tueksi.
Työ toteutettiin vertailemalla palvelua muutaman pirkanmaalaisen yrityksen vastaavaan toimintoon. Vertailutiedot hankittiin strukturoiduilla haastatteluilla, joissa käsiteltiin myös yritysten käyttämiä järjestelmiä sekä muita vertailua hyödyttäviä aiheita. Tilakeskuksen palvelun toimintaa selvitettiin haastattelemalla kaupungin työntekijöitä sekä tekijän työharjoittelun aikana tekemien omakohtaisten havaintojen perusteella.
Haastatteluilla saatiin selvitettyä hyvin eri organisaatioiden toteuttamien Helpdesk–palveluiden eroja. Esimerkiksi monet yritykset ovat jo ottaneet käyttöön rakennuksen käyttöä ja huoltoa helpottavia ohjelmistoja ja sovelluksia. Kehitysideoita saatiin myös kaupungin työntekijöiltä. Osa näiden perusteella muodostetuista kehitysehdotuksista on otettavissa helposti käyttöön, mutta osa on vielä lähinnä idean asteella ja edellyttää jatkokehittämistä ennen käyttöönottoa. Tärkeimpänä kehityskohteena Tilakeskuksessa pidetään QR-koodijärjestelmän käyttöönottoa. Sen avulla voidaan helposti ohjata esimerkiksi rakennuksen käyttäjä tekemään vikailmoitus internet-palvelussa ja kohdistaa kyseessä oleva palvelupyyntö oikeaan rakennukseen tai rakenneosaan. Kehitysehdotukset on koottu opinnäytetyössä lukuun 4.
Opinnäytetyössä saatiin kartoitettua Helpdeskin nykytilanne ja muodostettua runsaasti kehitysehdotuksia. Tampereen kaupungin työntekijät suhtautuivat myönteisesti tutkimukseen, ja heiltä saatiin paljon kehittämisideoita. Haastatellut yritykset olivat myös hyvin mukana, ja haastattelujen tuloksena saatiin hyvää aineistoa kehitystyön tueksi.