Verkkopalvelun sisältökonseptin suunnittelu : Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen
Suni, Thomas (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071314162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017071314162
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on verkkopalvelun sisältökonseptin suunnittelu. Työn toimeksiantajana oli Alko Oy. Kokonaisuus rakentui kahdesta osasta, raportista ja produktista.
Opinnäytetyön produktina tuotettiin dokumentti, joka sisälsi suunnitelman alko.fi verkkopalvelun juoma ja ruoka -osion konseptisuunnitteluvaiheen toteutuksesta Alkon viestintäyksikön käyttöön. Produktin pohjana hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja sekä Business Model Canvas -liiketoiminnan kehitysmallia.
Raportti muodosti opinnäytetyön viitekehyksen, joka taustoitti ja perusteli produktissa tehtyjä valintoja. Raportissa käsiteltiin verkkoviestinnän omi-naispiirteitä niiltä osin, jotka vaikuttivat konseptisuunnitteluun. Palvelumuotoilua käsiteltiin kohderyhmien ja yrityksen tarpeita yhdistävänä ja huomioivana ajatustapana. Lisäksi raportissa käsiteltiin mitä konsepti on verkkoviestinnässä.
Verkkoviestinnän osalta keskeisimpiä huomioitavia teemoja olivat jatkuvan kommunikoinnin merkitys verkossa sekä kohderyhmiä kiinnostavien ja arvoa tuottavien sisältöjen tekeminen tutkittuun ymmärrykseen pohjautuen. Palvelumuotoilun asiakaskeskeinen lähestymistapa oli tästä syystä sopiva lähestymistapa sisältökonseptin suunnitteluun.
Opinnäytetyön produktina tuotettiin dokumentti, joka sisälsi suunnitelman alko.fi verkkopalvelun juoma ja ruoka -osion konseptisuunnitteluvaiheen toteutuksesta Alkon viestintäyksikön käyttöön. Produktin pohjana hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja sekä Business Model Canvas -liiketoiminnan kehitysmallia.
Raportti muodosti opinnäytetyön viitekehyksen, joka taustoitti ja perusteli produktissa tehtyjä valintoja. Raportissa käsiteltiin verkkoviestinnän omi-naispiirteitä niiltä osin, jotka vaikuttivat konseptisuunnitteluun. Palvelumuotoilua käsiteltiin kohderyhmien ja yrityksen tarpeita yhdistävänä ja huomioivana ajatustapana. Lisäksi raportissa käsiteltiin mitä konsepti on verkkoviestinnässä.
Verkkoviestinnän osalta keskeisimpiä huomioitavia teemoja olivat jatkuvan kommunikoinnin merkitys verkossa sekä kohderyhmiä kiinnostavien ja arvoa tuottavien sisältöjen tekeminen tutkittuun ymmärrykseen pohjautuen. Palvelumuotoilun asiakaskeskeinen lähestymistapa oli tästä syystä sopiva lähestymistapa sisältökonseptin suunnitteluun.