2D-pelin toteutus ja puhelimen liikesensorit Unity-ympäristössä
Kopsala, Joonas (2017)
Kopsala, Joonas
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415078
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kahdessa eri osassa. Ensimmäinen osa oli 5 opintopistettä ja toinen 10. Ensimmäisessä osassa tutustuttiin Unity-ympäristöön aloittelijan näkökulmasta sekä kehitettiin yksinkertainen peli. Työn alussa minulla ei ollut edeltävää kokemusta Unity-ympäristöstä, joten työ toimi hyvänä tapana oppia. Pelin ohjelmoinnissa käytettiin C#-kieltä.
Opinnäytetyön toisessa osassa tutustuttiin puhelimen liikesensoreihin ja toteutettiin pieni mobiilipeli Unity-ympäristössä käyttäen kyseisiä liikesensoreita pelikontrolleina. Työllä oli tilaajana FrozenVision Oy. Työhön kuului tutkimusosa, jossa kerättiin tietoa puhelimen liikesensoreista ja selvitettiin, miten ne toimivat. Työn lopussa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten kyseiset sensorit toimivat Unity-ympäristössä ja miten niitä käytetään.
Molempien osien aikana saavutettiin kattava osaaminen Unityn parissa. Molemmissa töissä saatiin valmiiksi pieni peli, jonka avulla demonstroitiin työn tulosta. Töiden tavoitteet saatiin hyvin täytettyä ja tilaaja oli tyytyväinen. Kokonaisuudessaan työ tarjosi paljon tietoa Unity-ympäristöstä. Tutuksi tulivat niin 2D- kuin 3D-puolet.
Opinnäytetyön toisessa osassa tutustuttiin puhelimen liikesensoreihin ja toteutettiin pieni mobiilipeli Unity-ympäristössä käyttäen kyseisiä liikesensoreita pelikontrolleina. Työllä oli tilaajana FrozenVision Oy. Työhön kuului tutkimusosa, jossa kerättiin tietoa puhelimen liikesensoreista ja selvitettiin, miten ne toimivat. Työn lopussa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten kyseiset sensorit toimivat Unity-ympäristössä ja miten niitä käytetään.
Molempien osien aikana saavutettiin kattava osaaminen Unityn parissa. Molemmissa töissä saatiin valmiiksi pieni peli, jonka avulla demonstroitiin työn tulosta. Töiden tavoitteet saatiin hyvin täytettyä ja tilaaja oli tyytyväinen. Kokonaisuudessaan työ tarjosi paljon tietoa Unity-ympäristöstä. Tutuksi tulivat niin 2D- kuin 3D-puolet.