Toimitilajohtaminen : kokemuksia koulutuksesta ja työelämästä
Aalto, Aaron; Haapaniemi, Samppa (2007-12-05)
Aalto, Aaron
Haapaniemi, Samppa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195805847-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195805847-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee toimitilajohtamista ja alaan liittyvää koulutusta työelämän vaatimusten näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Jyväskylän ammattikorkeakoulusta toimitilapalvelujen johtamisen asiantuntijuusalueelta valmistuneet olivat saaneet valmiuksia työelämään ja mitä vaatimuksia työelämä asetti. Lisäksi haluttiin tutkia koulutuksen sisältöön liittyviä käsityksiä, tarpeita ja vaatimuksia. Tietoja kerättiin haastattelemalla viime vuosina valmistuneita, toimitilajohtamisalalla työskenteleviä restonomeja. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun metodein. Haastatteluja ohjaavat teema-alueet rakennettiin toimitilajohtamiseen, kompetensseihin ja kvalifikaatioihin keskittyneen kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella. Haastatteluja tehtiin yhteensä seitsemän. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulutus antoi melko hyvän peruspohjan työelämään. Asiakaspalveluhenkisyys korostui kaikkien vastaajien työtehtävien kulmakivenä. Tähän vastaajat kokivat saaneensa koulutuksesta erittäin hyvin valmiuksia. Esimiestaidot, erityisesti henkilöstöjohtaminen sekä viestintä- ja vuorovaikutustaidot mainittiin tärkeimpinä työn asettamina vaatimuksina. Johtamisopinnoista ja liikkeenjohdollisista opinnoista koettiin saadun valmiuksia toimia työelämässä, mutta niitä pidettiin myös riittämättöminä. Suurinta kritiikkiä sai toimitilapalvelujen johtamisen ammattiopintojen pintapuolisuus. Haastateltavat kaipasivat lisää konkreettisuutta ja syvällisempää lähestymistapaa opintoihin. Koska toimitilapalveluiden johtaminen on jatkuvasti kehittyvä ja merkitystään lisäävä ala, on sen koulutusta syytä pyrkiä parantamaan. Tämä tutkimus kertoo työelämän osaajien näkemyksen siitä, mitkä ovat ne konkreettiset asiat, joilla koulutuksesta voidaan kehittää entistä kilpailukykyisempi. Tätä opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää alan koulutuksessa.