Partneriverkoston johtaminen osana hankinnan johtamista
Hyrynen, Katja (2010)
Hyrynen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614510
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoitus oli luoda kohdeyritykselle teorian kautta johdettu ajatusmalli ja työkaluja, joiden avulla partneriverkosto saadaan liitettyä sujuvasti osaksi hankintatoimen johtamista ja osaksi hankinnan ja koko yrityksen prosessia.
Tavoitteena oli, että partneriverkoston johtamisen avulla pystytään mahdollisimman tehokkaasti löytämään omaa organisaatiota hyödyttävät tekijät, sekä taloudellista kehitystä että osaamispääoman kasvattamista tukevat. Partneriverkoston johtamismalli kattaa koko yhteistyökumppanuuden elinkaaren ja tarjoaa tehokkaan työvälineen päätöksenteon tueksi yhä kiihtyvällä vauhdilla kehittyvässä liiketoimintaympäristössä. Partneriverkostosta haluttiin tehdä tehokas työkalu toteuttamaan kohdeyrityksen hankinnan strategiaa.
Partneriverkoston johtaminen toteutuu kolmella tasolla. Ydin on ajatusmallissa, jossa nähdään partneriverkoston johtaminen osana liiketoiminnan johtamista. Toiminnan tasolla partneriverkoston johtamisen strategia integroidaan osaksi yrityksen strategiaa ja luodaan sille operatiivinen toimintasuunnitelma. Lisäksi luodaan työkaluja, joilla pystytään ohjaamaan toimintaa ja mittaamaan sen tuloksellisuutta.
Partneriverkoston hallinnalla on mahdollista parantaa yrityksen kannattavuutta ja tehostaa sen toimintaa. Tuottaakseen toivottua tulosta, partneriverkoston johtamisen tulee olla pitkäjänteistä ja tavoitteellista.
Tavoitteena oli, että partneriverkoston johtamisen avulla pystytään mahdollisimman tehokkaasti löytämään omaa organisaatiota hyödyttävät tekijät, sekä taloudellista kehitystä että osaamispääoman kasvattamista tukevat. Partneriverkoston johtamismalli kattaa koko yhteistyökumppanuuden elinkaaren ja tarjoaa tehokkaan työvälineen päätöksenteon tueksi yhä kiihtyvällä vauhdilla kehittyvässä liiketoimintaympäristössä. Partneriverkostosta haluttiin tehdä tehokas työkalu toteuttamaan kohdeyrityksen hankinnan strategiaa.
Partneriverkoston johtaminen toteutuu kolmella tasolla. Ydin on ajatusmallissa, jossa nähdään partneriverkoston johtaminen osana liiketoiminnan johtamista. Toiminnan tasolla partneriverkoston johtamisen strategia integroidaan osaksi yrityksen strategiaa ja luodaan sille operatiivinen toimintasuunnitelma. Lisäksi luodaan työkaluja, joilla pystytään ohjaamaan toimintaa ja mittaamaan sen tuloksellisuutta.
Partneriverkoston hallinnalla on mahdollista parantaa yrityksen kannattavuutta ja tehostaa sen toimintaa. Tuottaakseen toivottua tulosta, partneriverkoston johtamisen tulee olla pitkäjänteistä ja tavoitteellista.