Yhdessä liikkuen kohti kasvatuskumppanuutta : Kasvatuskumppanuuden vahvistaminen päiväkoti Eväsrepussa liikunnan keinoin
Nieminen, Marja; Siirtola, Anne (2010)
Nieminen, Marja
Siirtola, Anne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116627
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kasvatuskumppanuuden vahvistaminen yksityisessä oululaisessa päiväkoti Eväsrepussa liikunnan keinoin. Teoreettinen viitekehys työssämme sisältää käsitteiden kasvatuskumppanuus, yhteisöllisyys, ihmiskäsitys, lapsilähtöisyys, liikunta lapsen kasvun ja kehityksen tukena, varhaiskasvatuksen liikunta sekä perheliikunta avaamista.
Järjestimme kuusi liikuntailtamaa päiväkoti Eväsrepun lapsille, vanhemmille, perheen muille sisaruksille sekä työntekijöille, joiden päätavoitteena oli kasvatuskumppanuuden vahvistaminen. Palautteen iltamista keräsimme nauhoittamalla vapaan palautteen osallistujilta jokaisen liikuntailtaman jälkeen. Kirjasimme myös omat havaintomme systemaattisesti jokaisen iltamakerran jälkeen.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksemme mukaan liikuntailtamat vahvistivat kasvatuskumppanuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välisen sekä eri perheiden välisen yhteistyön osalta erityisesti uusien perheiden kohdalla. Iltamien myötä perheet pääsivät helpommin tutustumaan muihin perheisiin sekä päiväkodin työntekijöihin. Pidempään asiakkaina olleilla perheillä vahvistui enemmän vanhempien välinen keskinäinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus.
Päiväkoti sai käyttöönsä materiaalia opinnäytetyömme liikuntailtamien sisällöistä, jota he voivat halutessaan käyttää toimintansa kehittämiseen.
Järjestimme kuusi liikuntailtamaa päiväkoti Eväsrepun lapsille, vanhemmille, perheen muille sisaruksille sekä työntekijöille, joiden päätavoitteena oli kasvatuskumppanuuden vahvistaminen. Palautteen iltamista keräsimme nauhoittamalla vapaan palautteen osallistujilta jokaisen liikuntailtaman jälkeen. Kirjasimme myös omat havaintomme systemaattisesti jokaisen iltamakerran jälkeen.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksemme mukaan liikuntailtamat vahvistivat kasvatuskumppanuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välisen sekä eri perheiden välisen yhteistyön osalta erityisesti uusien perheiden kohdalla. Iltamien myötä perheet pääsivät helpommin tutustumaan muihin perheisiin sekä päiväkodin työntekijöihin. Pidempään asiakkaina olleilla perheillä vahvistui enemmän vanhempien välinen keskinäinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus.
Päiväkoti sai käyttöönsä materiaalia opinnäytetyömme liikuntailtamien sisällöistä, jota he voivat halutessaan käyttää toimintansa kehittämiseen.