Friski -työkirjamenetelmän kehittäminen : kohti vastuullista aikuisuutta
Enqvist, Jenni; Eskola, Teija; Sundberg, Eeva-Kaarina (2010)
Enqvist, Jenni
Eskola, Teija
Sundberg, Eeva-Kaarina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717215
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää Friski -työkirjamenetelmää. Friski on sosiaalipedagogiikkaan perustuva nuorten arjenhallintataitojen opetteluun kehitetty menetelmä. Friski muodostuu ohjaajan käsikirjasta ja työkirjasta, jota nuori voi täyttää itsenäisesti tai ryhmässä. Työskentelyssä nuorten kanssa oli kuitenkin herännyt tarve kehittää työkirjaa edelleen, koska Friski -työkirjan valmistumisesta on jo aikaa ja sitä käytettäessä on ammattialaisilla noussut esiin kehittämistarpeita ja kehittämisehdotuksia. Tarkoituksenamme oli kehittää Friski -työkirjamenetelmän ohjaajan käsikirjaa, sitä työssään käyttävien ideoiden ja ajatusten sekä havaintojen pohjalta. Lisäksi muokkasimme työkirjan sivuja, jotta ne palvelisivat paremmin tarkoitustaan.
Teimme kaksi ryhmähaastattelua Turun ammatti-instituutin työntekijöille, jotka toimivat nuorten ohjaus- ja opetustehtävissä. Keräsimme haastatteluissamme työntekijöiltä heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään nuorten arjesta. Keräsimme tietoa siitä, miten nuorten arjenhallintataitoja tulisi heidän mielestään tukea ja kehittää ja mihin osa-alueisiin nuorten elämässä tukea eniten tarvittaisiin.
Tärkein asia, jossa nuori tarvitsee haastateltavien mukaan tukea, on itsetunnon vahvistaminen. Haastateltavien mukaan kaverit ja ystävät ovat merkittävässä asemassa nuoren elämässä. Kaverit vaikuttavat opiskeluun ja arkeen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tunteiden tunnistaminen ja hallitseminen on osalle nuorista haastavaa. Haastateltavien mukaan tulevaisuuden suunnittelu on nuorille vaikeaa. Nuoret eivät tiedosta nykyhetken valintojen vaikutusta tulevaisuutensa oli kyse sitten terveydestä tai tulevaisuuden ammatista.
Haastateltavat toivoivat Friski -ohjaajan käsikirjaan välineitä asioiden puheeksiottamiseen. Lisäksi toivottiin listaa eri toimijoista, joilta saa lisätietoa käsiteltävistä teemoista. Kehitimme Friski -ohjaajan käsikirjaa ja työkirjaa näiden haastattelussa esiin nousseiden asioiden kautta.
Teimme kaksi ryhmähaastattelua Turun ammatti-instituutin työntekijöille, jotka toimivat nuorten ohjaus- ja opetustehtävissä. Keräsimme haastatteluissamme työntekijöiltä heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään nuorten arjesta. Keräsimme tietoa siitä, miten nuorten arjenhallintataitoja tulisi heidän mielestään tukea ja kehittää ja mihin osa-alueisiin nuorten elämässä tukea eniten tarvittaisiin.
Tärkein asia, jossa nuori tarvitsee haastateltavien mukaan tukea, on itsetunnon vahvistaminen. Haastateltavien mukaan kaverit ja ystävät ovat merkittävässä asemassa nuoren elämässä. Kaverit vaikuttavat opiskeluun ja arkeen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tunteiden tunnistaminen ja hallitseminen on osalle nuorista haastavaa. Haastateltavien mukaan tulevaisuuden suunnittelu on nuorille vaikeaa. Nuoret eivät tiedosta nykyhetken valintojen vaikutusta tulevaisuutensa oli kyse sitten terveydestä tai tulevaisuuden ammatista.
Haastateltavat toivoivat Friski -ohjaajan käsikirjaan välineitä asioiden puheeksiottamiseen. Lisäksi toivottiin listaa eri toimijoista, joilta saa lisätietoa käsiteltävistä teemoista. Kehitimme Friski -ohjaajan käsikirjaa ja työkirjaa näiden haastattelussa esiin nousseiden asioiden kautta.