Suomalaisten lomamatkailijoiden asiakasrakenne ja ostokäyttäytyminen Imatralla heinäkuussa 2010
Hynninen, Sari (2010)
Hynninen, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten lomamatkailijoiden asiakasrakennetta ja heidän ostokäyttäytymistään Imatralla. Tutkimuksessa selvitettiin matkailijan kulutusta ja heidän omaa arviotaan rahan käytöstä Imatran eri toimialoihin. Tarkastelun kohteena olivat majoitus- ja ravitsemisala, vähittäiskauppa, erikoisliikkeet, ohjelma- ja virkistyspalvelut, viihde- ja kulttuuritarjonta sekä taksit ja paikallisliikenne. Tutkimuksen alaongelmana selvitettiin Imatran matkailullisia vetovoimatekijöitä kesäaikaan. Opinnäytetyö toteutettiin Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n matkailupalvelulle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin segmentointia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia henkilökohtaisia ja kulttuurillisia tekijöitä sekä matkustusmotiiveja. Lähteinä käytettiin ammattikirjallisuutta, julkaisuja sekä internetlähteitä. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen pohjoismaisen tutkimusmallin menomenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin heinäkuussa 2.7.2010 - 30.7.2010. Kysely suoritettiin Imatran matkailutoimistossa sekä kosken varrella, missä asiakas täytti lomakkeen. Vastauksia saatiin 151, ja ne analysoitiin Excelin taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että matkailijat saapuivat Imatralle enimmäkseen Etelä-Suomen läänistä ja olivat suurimmaksi osaksi pariskuntia. Kaikkien vastaajien keskuudessa suurin ikäryhmä oli 45 - 54 vuotta. Matkailijat viipyivät Imatralla enimmäkseen muutamia tunteja ja käyttivät eniten rahaa ravintoloihin ja kahviloihin, kun taas vähiten kulutettiin taksiin ja paikallisliikenteeseen. Keskimääräinen kokonaiskulutusarvio päivän aikana oli 107 euroa kotitaloutta kohden. Keskimääräinen kotitalouden koko oli 2,4 henkilöä, ja yhden henkilön kokonaiskulutuksen keskiarvo oli 44,60 euroa päivää kohden. Yli kolmannes vastaajista ilmoitti koskinäytöksen olevan tärkein vetovoimatekijä Imatralle saapumiseen. Matkailijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä koskinäytökseen sekä Imatran keskustan palveluihin. Kehitysehdotuksia annettiin muun muassa koskinäytöksen kaiuttimien kunnostamisesta ja paikoitustilojen laajentamisesta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n matkailupalvelulle vierailijoiden asiakasrakenteesta ja kulutuskäyttäytymisestä. Saadun tiedon perusteella yritykset voivat tarkentaa asiakassegmenttiään ja kehittää palvelujaan sen mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin segmentointia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia henkilökohtaisia ja kulttuurillisia tekijöitä sekä matkustusmotiiveja. Lähteinä käytettiin ammattikirjallisuutta, julkaisuja sekä internetlähteitä. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen pohjoismaisen tutkimusmallin menomenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin heinäkuussa 2.7.2010 - 30.7.2010. Kysely suoritettiin Imatran matkailutoimistossa sekä kosken varrella, missä asiakas täytti lomakkeen. Vastauksia saatiin 151, ja ne analysoitiin Excelin taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että matkailijat saapuivat Imatralle enimmäkseen Etelä-Suomen läänistä ja olivat suurimmaksi osaksi pariskuntia. Kaikkien vastaajien keskuudessa suurin ikäryhmä oli 45 - 54 vuotta. Matkailijat viipyivät Imatralla enimmäkseen muutamia tunteja ja käyttivät eniten rahaa ravintoloihin ja kahviloihin, kun taas vähiten kulutettiin taksiin ja paikallisliikenteeseen. Keskimääräinen kokonaiskulutusarvio päivän aikana oli 107 euroa kotitaloutta kohden. Keskimääräinen kotitalouden koko oli 2,4 henkilöä, ja yhden henkilön kokonaiskulutuksen keskiarvo oli 44,60 euroa päivää kohden. Yli kolmannes vastaajista ilmoitti koskinäytöksen olevan tärkein vetovoimatekijä Imatralle saapumiseen. Matkailijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä koskinäytökseen sekä Imatran keskustan palveluihin. Kehitysehdotuksia annettiin muun muassa koskinäytöksen kaiuttimien kunnostamisesta ja paikoitustilojen laajentamisesta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy:n matkailupalvelulle vierailijoiden asiakasrakenteesta ja kulutuskäyttäytymisestä. Saadun tiedon perusteella yritykset voivat tarkentaa asiakassegmenttiään ja kehittää palvelujaan sen mukaisesti.