Potilastyytyväisyys Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuksessa
Hirvinen, Minna; Tikkanen, Sanna (2006)
Hirvinen, Minna
Tikkanen, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111181
Tiivistelmä
Potilastyytyväisyyden mittaus on tärkeää palveluita tuottavissa yksiköissä. Organisaatioiden on hyvä kartoittaa vuosittain
asiakkaiden tyytyväisyys palveluihinsa, jotta he pystyvät kehittämään toimintaansa yhä paremmaksi. Tämä
opinnäytetyö oli Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetukselle tehtävä tilaustyö. Opinnäytetyömme
aiheena oli potilastyytyväisyys Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuksessa. Edellinen
selvitys potilastyytyväisyydestä Kajaanin sairaankuljetuksessa on Karppinen ym. tekemä opinnäytetyö vuonna 2002.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada tietoa potilaiden tyytyväisyydestä Kajaanin sairaankuljetuksen tarjoamista
palveluista. Kajaanin pelastuslaitoksen sairaankuljetus saa opinnäytetyötuloksista tärkeää tietoa, jonka avulla he voivat
kehittää palveluiden laatua. Tavoitteenamme oli selvittää potilastyytyväisyyttä Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin
yksikön toimialueella. Tutkimusongelma opinnäytetyössämme oli: Millaisena Kainuun pelastuslaitoksen, Kajaanin
yksikön sairaankuljetuksen potilaat kokevat saamansa hoidon?
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin ensihoitopalveluita, terveydenhuollon palveluiden laatua
ja potilastyytyväisyyttä. Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruu menetelmänä käytettiin
strukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomake lähettiin 200 Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuspalveluita
käyttäneille henkilöille maaliskuussa 2006. Kohdejoukko oli rajattu yli 18 vuotta täyttäneisiin.
Saimme 75 vastausta, joten vastausprosenttimme oli 37,5. Kyselyyn vastaajista naisia oli 39 (52,7 %) ja miehiä 35
(47,3 %). Tutkimukseen oli eniten osallistunut yli 75- vuotta täyttäneitä.
Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuspalveluihin. Vastauksista
ilmeni, että potilaat olivat erityisen tyytyväisiä hoitohenkilökunnan käyttäytymiseen ja fyysiseen ympäristöön.
Hoidon vuorovaikutustaidoissa ilmeni eniten kehitettäviä asioita. Tutkimuksemme tulokset olivat samansuuntaisia
kuin Karppinen ym. opinnäytetyöstä saadut tulokset.
Jatkotutkimusaiheina voisi olla laajempi potilastyytyväisyys tutkimus, joka käsittäisi koko Kainuun alueen sairaankuljetukset
yhdessä. Laadun varmistamiseksi potilastyytyväisyyttä sairaankuljetuksessa olisi hyvä kartoittaa vuosittain.
asiakkaiden tyytyväisyys palveluihinsa, jotta he pystyvät kehittämään toimintaansa yhä paremmaksi. Tämä
opinnäytetyö oli Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetukselle tehtävä tilaustyö. Opinnäytetyömme
aiheena oli potilastyytyväisyys Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuksessa. Edellinen
selvitys potilastyytyväisyydestä Kajaanin sairaankuljetuksessa on Karppinen ym. tekemä opinnäytetyö vuonna 2002.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada tietoa potilaiden tyytyväisyydestä Kajaanin sairaankuljetuksen tarjoamista
palveluista. Kajaanin pelastuslaitoksen sairaankuljetus saa opinnäytetyötuloksista tärkeää tietoa, jonka avulla he voivat
kehittää palveluiden laatua. Tavoitteenamme oli selvittää potilastyytyväisyyttä Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin
yksikön toimialueella. Tutkimusongelma opinnäytetyössämme oli: Millaisena Kainuun pelastuslaitoksen, Kajaanin
yksikön sairaankuljetuksen potilaat kokevat saamansa hoidon?
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin ensihoitopalveluita, terveydenhuollon palveluiden laatua
ja potilastyytyväisyyttä. Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa tiedonkeruu menetelmänä käytettiin
strukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomake lähettiin 200 Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuspalveluita
käyttäneille henkilöille maaliskuussa 2006. Kohdejoukko oli rajattu yli 18 vuotta täyttäneisiin.
Saimme 75 vastausta, joten vastausprosenttimme oli 37,5. Kyselyyn vastaajista naisia oli 39 (52,7 %) ja miehiä 35
(47,3 %). Tutkimukseen oli eniten osallistunut yli 75- vuotta täyttäneitä.
Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä Kainuun pelastuslaitoksen Kajaanin yksikön sairaankuljetuspalveluihin. Vastauksista
ilmeni, että potilaat olivat erityisen tyytyväisiä hoitohenkilökunnan käyttäytymiseen ja fyysiseen ympäristöön.
Hoidon vuorovaikutustaidoissa ilmeni eniten kehitettäviä asioita. Tutkimuksemme tulokset olivat samansuuntaisia
kuin Karppinen ym. opinnäytetyöstä saadut tulokset.
Jatkotutkimusaiheina voisi olla laajempi potilastyytyväisyys tutkimus, joka käsittäisi koko Kainuun alueen sairaankuljetukset
yhdessä. Laadun varmistamiseksi potilastyytyväisyyttä sairaankuljetuksessa olisi hyvä kartoittaa vuosittain.