Varastoinnista palvelutuotteeksi : Case - Tavaratila
Sjöblom, Tarja (2011)
Sjöblom, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona työn tekijän työpaikalle Mojama Oy:lle. Tutkimus aloitettiin syksyllä 2009, kun Mojama Oy teki päätöksen varastotilojen vuokraamisesta ja varastointipalveluiden tuottamisesta. Tutkimustyön tavoite oli luoda edellytykset palveluille, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaalle ja ovat kilpailukyvyn takia tärkeä kehityskohde tutkimuksen tilaajalle voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Tutkimustyön aikana liiketoiminnan markkinanimeksi valikoitui Tavaratila.
Tutkimustyössä haluttiin kehittää palveluinnovaatio, joka tehostaa perinteistä varastointia ja mahdollistaa uuden useita palveluja yhdistävän kokonaisratkaisun. Tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan kilpailijoita ja asiakaskuntaa jättäen laajemman tutkimuksen ulkopuolelle tekninen toteutus ja taloudellinen näkökulma.
Tutkimustyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote, koska tutkimuksessa haettiin selkeää ratkaisua toimintatapoihin ja toimintatapoja pyrittiin testaamaan jo tutkimuksen aikana. Tutkimustyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimen haastattelun muodossa. Kvalitatiivisella tutkimustyöllä saatiin tietoa tarpeeksi ja haastattelutilanteet antoivat mahdollisuuden avoimiin kysymyksiin ja kommentteihin. Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin palveluja, logistiikkaa, varastointia ja strategiaa koskevasta kirjallisuudesta.
Yrityksille on nykyään tapana ulkoistaa palveluja ja keskittyä vain olennaiseen perusliiketoimintaansa. Logistiikan ulkoistaminen on usein se ensimmäinen asia, josta säästöjä ja tehokkuutta haetaan, kun ulkoistamista mietitään. Tutkimuksen avulla saatu tieto kannustaa sekä palvelun tarjoajaa että asiakasta hyvään yhteistyöhön.
Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa erilaisten palvelukonseptien tarpeellisuudesta sekä toteuttamiskelpoisuudesta. Varastointipalveluiden kehittämisessä löytyi tutkimuksen aikana uusia jatkotutkimusaiheita, kuten toiminnan kannattavuus ja hinnoittelukonseptit. Tutkimustuloksilla on yritykselle suuri käytännön merkitys ja niitä hyödynnetään Tavaratilan liiketoiminnassa. Tuloksilla odotetaan olevan myös merkittävää kilpailullista ja kaupallista arvoa.
Tutkimustyössä haluttiin kehittää palveluinnovaatio, joka tehostaa perinteistä varastointia ja mahdollistaa uuden useita palveluja yhdistävän kokonaisratkaisun. Tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan kilpailijoita ja asiakaskuntaa jättäen laajemman tutkimuksen ulkopuolelle tekninen toteutus ja taloudellinen näkökulma.
Tutkimustyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimusote, koska tutkimuksessa haettiin selkeää ratkaisua toimintatapoihin ja toimintatapoja pyrittiin testaamaan jo tutkimuksen aikana. Tutkimustyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää avoimen haastattelun muodossa. Kvalitatiivisella tutkimustyöllä saatiin tietoa tarpeeksi ja haastattelutilanteet antoivat mahdollisuuden avoimiin kysymyksiin ja kommentteihin. Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin palveluja, logistiikkaa, varastointia ja strategiaa koskevasta kirjallisuudesta.
Yrityksille on nykyään tapana ulkoistaa palveluja ja keskittyä vain olennaiseen perusliiketoimintaansa. Logistiikan ulkoistaminen on usein se ensimmäinen asia, josta säästöjä ja tehokkuutta haetaan, kun ulkoistamista mietitään. Tutkimuksen avulla saatu tieto kannustaa sekä palvelun tarjoajaa että asiakasta hyvään yhteistyöhön.
Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa erilaisten palvelukonseptien tarpeellisuudesta sekä toteuttamiskelpoisuudesta. Varastointipalveluiden kehittämisessä löytyi tutkimuksen aikana uusia jatkotutkimusaiheita, kuten toiminnan kannattavuus ja hinnoittelukonseptit. Tutkimustuloksilla on yritykselle suuri käytännön merkitys ja niitä hyödynnetään Tavaratilan liiketoiminnassa. Tuloksilla odotetaan olevan myös merkittävää kilpailullista ja kaupallista arvoa.