Värien viestit : Värien tehokas käyttö informaation välityksessä
Laine, Lauramaria (2011)
Laine, Lauramaria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188572
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin värien käytön merkitykseen graafisessa suunnittelussa ja erityisesti informaation välityksessä. Keskeisimpiä tarkastelun kohteita olivat värien symboliikka ja psykologia, värien tehtävät informaation visualisoimisessa sekä erilaisten kohderyhmien huomioiminen värivalintoja tehdessä. Tarkoituksena oli kerätä kattavasti hyviä vinkkejä värien käytöstä graafisessa suunnittelussa.
Työssä esitellyt suunnitteluohjeet liittyivät erityisesti värien käyttöön ja suunnittelutyössä kohdattaviin rajoituksiin, joita asettavat esimerkiksi ihmisen näkökyky tai eri mediamuotojen tekniset ominaisuudet. Kohderyhmiä käsiteltäessä perehdyttiin myös esimerkiksi erilaisiin tapoihin huomioida suunnittelutyössä ihmiset, joilla on rajoittunut värinäkö. Symboliikkaa ja psykologiaa käsittelevän luvun tarkoituksena oli kerätä sellaista tietoa väreistä, jota suunnittelija voi hyödyntää värivalintoja tehdessään parhaaksi katsomallaan tavalla. Värisymboliikan ja -psykologian tuntemus on hyödyllistä sekä informaation visualisoinnissa että sellaisessa graafisessa suunnittelussa, jossa tarkoituksena on vaikuttaa viestin vastaanottajiin.
Työssä esitellyt suunnitteluohjeet liittyivät erityisesti värien käyttöön ja suunnittelutyössä kohdattaviin rajoituksiin, joita asettavat esimerkiksi ihmisen näkökyky tai eri mediamuotojen tekniset ominaisuudet. Kohderyhmiä käsiteltäessä perehdyttiin myös esimerkiksi erilaisiin tapoihin huomioida suunnittelutyössä ihmiset, joilla on rajoittunut värinäkö. Symboliikkaa ja psykologiaa käsittelevän luvun tarkoituksena oli kerätä sellaista tietoa väreistä, jota suunnittelija voi hyödyntää värivalintoja tehdessään parhaaksi katsomallaan tavalla. Värisymboliikan ja -psykologian tuntemus on hyödyllistä sekä informaation visualisoinnissa että sellaisessa graafisessa suunnittelussa, jossa tarkoituksena on vaikuttaa viestin vastaanottajiin.