Someron Säästöpankin internetmarkkinoinnin kehittäminen
Karhu, Paula (2011)
Karhu, Paula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pankin internetmarkkinoinnin kehittäminen erityisesti sosiaalisissa medioissa. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden takia. Internetin käyttö on yleistynyt viime vuosina ja siitä on tulossa yksi tärkeimpiä markkinointiviestinnän kanavia. Työn toimeksiantaja, Someron Säästöpankki, on jo aktiivisesti mukana internetissä, mutta sosiaalisen median ja internetin hyödyntämistä nuorille markkinoinnissa halutaan kehittää.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän muutosta, internetmarkkinointia ja sosiaalisia medioita. Teoriaa tukee laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Teemahaastatteluiden keinoin selvitettiin, kuinka mielikuvaa säästämisestä ja sijoittamisesta voisi kehittää nuorten keskuudessa internetin ja sosiaalisten medioiden välityksellä.
Tutkimusta varten haastateltiin seitsemän nuorta aikuista ja vastauksien pääpointeista koottiin yhteenveto, joka analysoitiin. Teorian ja haastatteluiden perusteella vedettiin johtopäätökset ja kehitysideat toimeksiantajalle. Haastatteluissa esille nousivat internetin nopeus ja helppous kanavana, mutta samalla tiedon vaikeaselkoisuus ja hukkuminen internetissä, kotisivujen ja sähköpostin tärkeys kanavina sekä viestintä koskien ajankohtaisia muutoksia ja palveluita.
Sosiaalista mediaa ja pankkia ei oikein vielä osata ajatella samassa kontekstissa, mutta erilaisten kanavien suhteen nimenomaan informatiivisina keskustelukanavina mielikuvat ovat varovaisen positiivisia. Päällimmäisiksi teemoiksi, joita pankin markkinoinnilta toivotaan, nousivat selkeys, informatiivisuus ja havainnollistaminen esimerkiksi yksinkertaisin kuvin tai esimerkkitapausten avulla.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän muutosta, internetmarkkinointia ja sosiaalisia medioita. Teoriaa tukee laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Teemahaastatteluiden keinoin selvitettiin, kuinka mielikuvaa säästämisestä ja sijoittamisesta voisi kehittää nuorten keskuudessa internetin ja sosiaalisten medioiden välityksellä.
Tutkimusta varten haastateltiin seitsemän nuorta aikuista ja vastauksien pääpointeista koottiin yhteenveto, joka analysoitiin. Teorian ja haastatteluiden perusteella vedettiin johtopäätökset ja kehitysideat toimeksiantajalle. Haastatteluissa esille nousivat internetin nopeus ja helppous kanavana, mutta samalla tiedon vaikeaselkoisuus ja hukkuminen internetissä, kotisivujen ja sähköpostin tärkeys kanavina sekä viestintä koskien ajankohtaisia muutoksia ja palveluita.
Sosiaalista mediaa ja pankkia ei oikein vielä osata ajatella samassa kontekstissa, mutta erilaisten kanavien suhteen nimenomaan informatiivisina keskustelukanavina mielikuvat ovat varovaisen positiivisia. Päällimmäisiksi teemoiksi, joita pankin markkinoinnilta toivotaan, nousivat selkeys, informatiivisuus ja havainnollistaminen esimerkiksi yksinkertaisin kuvin tai esimerkkitapausten avulla.