Spelutveckling i Flash As3
Rintanen, Sampo (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rintanen, Sampo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311884
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov behandlar spelutveckling i Flash med hjälp av språket ActionScript 3.0 och genomförandet av spelprojektet Stundars tidsresa, ett lärorikt spel ämnat för barn beställt av Stundars museum.
Lärdomsprovet går i teorin igenom verktyg och allmänna spelutvecklingsmetoder i Flash och ActionScript 3.0. Den praktiska delen av lärdomsprovet går igenom planeringen och genomförandet av spelprojektet Stundars tidsresa.
Resultatet av detta projekt är en fin och välfungerande spelhelhet som tagits i bruk av beställaren. I det sista kapitlet sammanfattas slutresultatet. This thesis describes game development in Flash using the object-oriented language ActionScript 3.0 and the realization of the game project "Stundars tidsresa", a instructive and fun game for children commissioned by the Stundars museum.
The thesis goes through tools and common game development methods in theory using Flash and ActionScript 3.0. The practical part of the thesis looks at the planning and the realization of the game project "Stundars tidsresa".
The result of this work is a fully-functional and beautiful game that has been taken into use by the client. In conclusion the last chapter summarizes the outcome of this project.
Lärdomsprovet går i teorin igenom verktyg och allmänna spelutvecklingsmetoder i Flash och ActionScript 3.0. Den praktiska delen av lärdomsprovet går igenom planeringen och genomförandet av spelprojektet Stundars tidsresa.
Resultatet av detta projekt är en fin och välfungerande spelhelhet som tagits i bruk av beställaren. I det sista kapitlet sammanfattas slutresultatet.
The thesis goes through tools and common game development methods in theory using Flash and ActionScript 3.0. The practical part of the thesis looks at the planning and the realization of the game project "Stundars tidsresa".
The result of this work is a fully-functional and beautiful game that has been taken into use by the client. In conclusion the last chapter summarizes the outcome of this project.