Kun vain kauniit kuvat eivät riitä : Käytettävyydestä ja visuaalisesta suunnittelusta lautapeleissä
Telkkinen, Nelli (2011)
Telkkinen, Nelli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090112793
Tiivistelmä
Käytettävyydestä ja lautapeleistä yhdessä kuulee puhuttavan harvemmin kuin käytettävyydestä ja web-suunnittelusta. Käytännössä lautapeli-suunnittelu nojautuu yhtä lailla käytettävyyden perusosiin ja visuaalisen suunnittelun peruselementteihin molempien tukiessa toisiaan.
Tässä työssä käytiin läpi lyhyesti perusteita sekä käytettävyydestä että visuaalisesta suunnittelusta. Lisäksi verrattiin kahta lautapeliä teorioiden pohjalta. Loppuosa käsitteli projektiosuuden, lautapelin nimeltä Steampo, käytännön toteutusta soveltaen teorioita ja tekemällä käytettävyystestauksia.
Pelistä valmistui prototyyppi syksyllä 2010 Ville Kankaisen ja Petteri Aartolahden opinnäytetyönä, johon tämä opinnäytetyö on jatkoa visuaalisen suunnittelun ja käytettävyyden tutkimisen kautta.
Tässä työssä käytiin läpi lyhyesti perusteita sekä käytettävyydestä että visuaalisesta suunnittelusta. Lisäksi verrattiin kahta lautapeliä teorioiden pohjalta. Loppuosa käsitteli projektiosuuden, lautapelin nimeltä Steampo, käytännön toteutusta soveltaen teorioita ja tekemällä käytettävyystestauksia.
Pelistä valmistui prototyyppi syksyllä 2010 Ville Kankaisen ja Petteri Aartolahden opinnäytetyönä, johon tämä opinnäytetyö on jatkoa visuaalisen suunnittelun ja käytettävyyden tutkimisen kautta.