Azirec-järjestelmän suunnittelu
Azoulay, Natalie (2012)
Azoulay, Natalie
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194688
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin ABB Oy Marinen Propulsion Products -yksikölle. Työn tarkoitus oli suunnitella Azirec-järjestelmä, josta tulee uusi lisäoptiotuote. Azirec-järjestelmä turvaa laivan kääntöjärjestelmän keskeytymättömän toiminnan blackout-tilanteessa laivalla. Azirec-järjestelmä suunnitellaan Azipod XO -ruoripotkurille.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä Azipod-ruoripotkurin ja sen kääntöjärjestelmän toimintaan. Tämän jälkeen sovellettiin luokituslaitoksien vaatimuksia Azirec-järjestelmän suunnitteluun. Seuraavaksi tutustuttiin aikaisempaan Azirec-järjestelmään, joka on käytössä hydraulisessa kääntöjärjestelmässä. Sen pohjalta suunniteltiin Azirec-järjestelmä sähköiselle kääntöjärjestelmälle. Suunnitteleminen aloitettiin laskemalla lähtötiedot, joiden avulla mitoitettiin sopiva DC-UPS-järjestelmä. Lähtötiedot laskettiin useammalle erikokoiselle ruoripotkurille. DC-UPS-järjestelmälle valittiin sopivan tyyppinen ja kokoinen akusto.
Suunnittelemisen aikana oltiin yhteydessä markkinoilla olevien laitevalmistajien kanssa, jotka tarjosivat erilaisia ratkaisuja Azirec-järjestelmän toteuttamiseen. Opinnäytetyössä esitetään kolmen eri laitevalmistajan tarjoamia ratkaisuvaihtoehtoja Azirec-järjestelmälle.
Azirec-järjestelmästä yritettiin suunnitella yksi vakiokokoinen laitteisto. Ongelmaksi tuli kuitenkin se, että laivan sähköverkon jännitetaso vaihtelee, mikä vaikuttaa akkujen määrään DC-UPS-järjestelmässä. Tämä johti siihen, että Azirec-järjestelmä suunnitellaan ja tuotteistetaan projektikohtaisesti vakiotuotteen pohjalta. Azirec-järjestelmän poikkeuksellisen suuren DC-UPS-järjestelmän jännitetason vuoksi useampi laitevalmistaja ei kiinnostunut laitteen tuotteistamisesta. Järjestelmää tehdään harvoin, minkä vuoksi isommat yritykset eivät kiinnostuneet tuotteesta. Pienet yritykset eivät halunneet ottaa vastuuta laitteiston toimivuudesta ja rakenteen kestävyydestä.
Työssä ei esitetä varsinaisia mitoituslaskelmia vaan esitetään ainoastaan laskenta mene-telmät. Työssä ei esitetä myöskään kustannuslaskelmia.
Luku 8 ja liite 3 on poistettu julkisesta versiosta. Ne sisältävät laitevalmistajien tarjoamat vaihtoehdot ja järjestelmän valinnan, jotka ovat yrityksen luottamuksellista aineistoa.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä Azipod-ruoripotkurin ja sen kääntöjärjestelmän toimintaan. Tämän jälkeen sovellettiin luokituslaitoksien vaatimuksia Azirec-järjestelmän suunnitteluun. Seuraavaksi tutustuttiin aikaisempaan Azirec-järjestelmään, joka on käytössä hydraulisessa kääntöjärjestelmässä. Sen pohjalta suunniteltiin Azirec-järjestelmä sähköiselle kääntöjärjestelmälle. Suunnitteleminen aloitettiin laskemalla lähtötiedot, joiden avulla mitoitettiin sopiva DC-UPS-järjestelmä. Lähtötiedot laskettiin useammalle erikokoiselle ruoripotkurille. DC-UPS-järjestelmälle valittiin sopivan tyyppinen ja kokoinen akusto.
Suunnittelemisen aikana oltiin yhteydessä markkinoilla olevien laitevalmistajien kanssa, jotka tarjosivat erilaisia ratkaisuja Azirec-järjestelmän toteuttamiseen. Opinnäytetyössä esitetään kolmen eri laitevalmistajan tarjoamia ratkaisuvaihtoehtoja Azirec-järjestelmälle.
Azirec-järjestelmästä yritettiin suunnitella yksi vakiokokoinen laitteisto. Ongelmaksi tuli kuitenkin se, että laivan sähköverkon jännitetaso vaihtelee, mikä vaikuttaa akkujen määrään DC-UPS-järjestelmässä. Tämä johti siihen, että Azirec-järjestelmä suunnitellaan ja tuotteistetaan projektikohtaisesti vakiotuotteen pohjalta. Azirec-järjestelmän poikkeuksellisen suuren DC-UPS-järjestelmän jännitetason vuoksi useampi laitevalmistaja ei kiinnostunut laitteen tuotteistamisesta. Järjestelmää tehdään harvoin, minkä vuoksi isommat yritykset eivät kiinnostuneet tuotteesta. Pienet yritykset eivät halunneet ottaa vastuuta laitteiston toimivuudesta ja rakenteen kestävyydestä.
Työssä ei esitetä varsinaisia mitoituslaskelmia vaan esitetään ainoastaan laskenta mene-telmät. Työssä ei esitetä myöskään kustannuslaskelmia.
Luku 8 ja liite 3 on poistettu julkisesta versiosta. Ne sisältävät laitevalmistajien tarjoamat vaihtoehdot ja järjestelmän valinnan, jotka ovat yrityksen luottamuksellista aineistoa.