TOImiva yritys - EFQM Excellence 2010 -mallin mukainen laatujärjestelmä toimintaterapiassa
Vehviläinen, Eija (2012)
Vehviläinen, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opas laatujärjestelmän laatimisesta, jonka avulla
toimintaterapeutti voi rakentaa ja kehittää laatujärjestelmäänsä. Laatujärjestelmällä tarkoitetaan
dokumentoitua järjestelmää, jossa kuvataan yrityksen tapa toimia, prosessikuvaukset keskeisistä
toiminnoista, työohjeet, lomakkeet sekä tilastointi ja mittaaminen. Laatujärjestelmän tavoitteena on
kehittää toimintaa, tuottaa lisäarvoa asiakkaille, hallita prosesseja, kehittää henkilöstöä ja ottaa
uusia menetelmiä käyttöön, rakentaa kumppanuuksia sekä toimia vastuullisesti tulevaisuudessa
huomioiden toiminnan kaikki osa-alueet. Laatujärjestelmä on rakennettu EFQM Excellence 2010
-mallin tunnuspiirteiden mukaan.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, kehitetyistä lomake- ja asiakirjamalleista sekä
laatukäsikirjan rungosta. Teoriaosuudessa käsitellään laatutyön historiaa, kehittymistä,
kansainvälistä tilannetta sekä laatuajattelun sekä laatuterminologian keskeisiä käsitteitä. Edellisen
lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia taloushallinnan laskelmia, joista esimerkkejä on
nostettu liitteeksi. Kehittämistyön tuloksena on mukana lomakepohjia sekä asiakirjamalleja.
Lopuksi teoriaosuuteen kuuluu kuvaus kehittämistyön vaiheista.
Laaditussa oppaassa on tiivis, yksilöity kuvaus laatujärjestelmän rakenteesta sekä sisällöstä, jonka
avulla toimintaterapeutin on helppo lähteä rakentamaan omaa laatujärjestelmäänsä huomioiden
yksikkönsä resurssit, tarpeet sekä toimintaympäristön. Lisäksi toimintaterapeutti voi hyödyntää
laadittuja lomakkeita sekä asiakirjamalleja yksikössään.
Toimintaterapiayrityksen toimintaa ohjaavat vahvasti lainsäädännölliset ohjeet, standardit (kuten
Kela) sekä suositukset. Näiden todentamiseksi sekä hallitsemiseksi on syytä laatia dokumentoitu
järjestelmä, jota kehitetään seuraamalla ympäristön muutoksia. Kehittämisen yhteydessä
huomioidaan toiminnan kaikki osa-alueet: toiminta, talous, henkilöstö sekä asiakkuudet. Kukin voi
laatia laatujärjestelmänsä haluamalleen tasolle, aina Excellence Finland kilpailuun saakka.
toimintaterapeutti voi rakentaa ja kehittää laatujärjestelmäänsä. Laatujärjestelmällä tarkoitetaan
dokumentoitua järjestelmää, jossa kuvataan yrityksen tapa toimia, prosessikuvaukset keskeisistä
toiminnoista, työohjeet, lomakkeet sekä tilastointi ja mittaaminen. Laatujärjestelmän tavoitteena on
kehittää toimintaa, tuottaa lisäarvoa asiakkaille, hallita prosesseja, kehittää henkilöstöä ja ottaa
uusia menetelmiä käyttöön, rakentaa kumppanuuksia sekä toimia vastuullisesti tulevaisuudessa
huomioiden toiminnan kaikki osa-alueet. Laatujärjestelmä on rakennettu EFQM Excellence 2010
-mallin tunnuspiirteiden mukaan.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, kehitetyistä lomake- ja asiakirjamalleista sekä
laatukäsikirjan rungosta. Teoriaosuudessa käsitellään laatutyön historiaa, kehittymistä,
kansainvälistä tilannetta sekä laatuajattelun sekä laatuterminologian keskeisiä käsitteitä. Edellisen
lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia taloushallinnan laskelmia, joista esimerkkejä on
nostettu liitteeksi. Kehittämistyön tuloksena on mukana lomakepohjia sekä asiakirjamalleja.
Lopuksi teoriaosuuteen kuuluu kuvaus kehittämistyön vaiheista.
Laaditussa oppaassa on tiivis, yksilöity kuvaus laatujärjestelmän rakenteesta sekä sisällöstä, jonka
avulla toimintaterapeutin on helppo lähteä rakentamaan omaa laatujärjestelmäänsä huomioiden
yksikkönsä resurssit, tarpeet sekä toimintaympäristön. Lisäksi toimintaterapeutti voi hyödyntää
laadittuja lomakkeita sekä asiakirjamalleja yksikössään.
Toimintaterapiayrityksen toimintaa ohjaavat vahvasti lainsäädännölliset ohjeet, standardit (kuten
Kela) sekä suositukset. Näiden todentamiseksi sekä hallitsemiseksi on syytä laatia dokumentoitu
järjestelmä, jota kehitetään seuraamalla ympäristön muutoksia. Kehittämisen yhteydessä
huomioidaan toiminnan kaikki osa-alueet: toiminta, talous, henkilöstö sekä asiakkuudet. Kukin voi
laatia laatujärjestelmänsä haluamalleen tasolle, aina Excellence Finland kilpailuun saakka.