Fiskars Oyj Abp:n konsernihallinnon sisäisen viestinnän kartoitus ja kehittäminen
Niinimäki, Elina (2009)
Niinimäki, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa Fiskars Oyj Abp:n konsernihallinnon sisäistä viestintää ja tehdä kartoituksen perusteella ehdotuksia viestinnän kehittämiseen. Työn tavoitteena oli selvittää nykyiset viestintäkanavat ja niiden käyttötavat, luoda suunnitelma konsernihallinnon omalle intranetille, kehittää käytössä olevia viestintäkanavia viestinnän tehostamiseksi sekä luoda runko viestinnän vuosisuunnitelmalle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin tekijän omia havaintoja sekä olemassa olevien materiaalien keräämistä ja niiden analysointia. Teoriapohjaa aihealueelle luettiin alan kirjoista. Teoria kulkee opinnäytetyössä yhdessä käytännön kanssa, jotta niiden välinen yhteys tulisi selvästi esille.
Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa hyvin. Työn tuloksena Fiskarsin konsernihallinnon sisäinen viestintä käytiin kanavineen ja menetelmineen läpi perusteellisesti. Kehitysehdotuksia syntyi useampia, tärkeimpinä intranetin suunnitelma sekä konkreettisesti tehty vuosisuunnitelman runko.
Opinnäytetyö antaa Fiskarsin viestintää hoitaville henkilöille eväitä ja ideoita kehittää viestintää edelleen. Myös jatkotutkimukselle jää sijaa, sillä esimerkiksi haastattelututkimus henkilöstön mielipiteistä viestinnän onnistumisesta voi tuoda uusia ajatuksia viestinnän kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin tekijän omia havaintoja sekä olemassa olevien materiaalien keräämistä ja niiden analysointia. Teoriapohjaa aihealueelle luettiin alan kirjoista. Teoria kulkee opinnäytetyössä yhdessä käytännön kanssa, jotta niiden välinen yhteys tulisi selvästi esille.
Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa hyvin. Työn tuloksena Fiskarsin konsernihallinnon sisäinen viestintä käytiin kanavineen ja menetelmineen läpi perusteellisesti. Kehitysehdotuksia syntyi useampia, tärkeimpinä intranetin suunnitelma sekä konkreettisesti tehty vuosisuunnitelman runko.
Opinnäytetyö antaa Fiskarsin viestintää hoitaville henkilöille eväitä ja ideoita kehittää viestintää edelleen. Myös jatkotutkimukselle jää sijaa, sillä esimerkiksi haastattelututkimus henkilöstön mielipiteistä viestinnän onnistumisesta voi tuoda uusia ajatuksia viestinnän kehittämiseen.