Verkkomarkkinoinnin nykytila kansainvälistä majoitustoimintaa harjoittavissa maaseutumatkailuyrityksissä
Kyllönen, Ari (2012)
Kyllönen, Ari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kansainvälistä majoitustoimintaa harjoittavien suomalaisten maatilamatkailuyritysten verkkosivujen toimivuutta markkinoinnissa kuluttajan näkökulmasta, sekä antaa samalla ehdotuksia verkkomarkkinoinnin kehittämiselle tulevaisuudessa. Opinnäytetyö oli osa maaseutupoliittista kokonaishanketta, jossa matkailun teemaryhmällä oli osaprojekti. Teemaryhmän tavoitteena on kannustaa maaseudun toimijoita yhteistyöhön matkailuelinkeinon kehittämisessä. Laurea-ammattikorkeakoulu oli myös projektissa mukana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönerittelyä. Analyysin helpottamiseksi laadittiin verkkomarkkinoinnin teorian pohjalta analyysitaulukko, jossa käytettiin verkkomarkkinoinnin ja -optimoinnin, huomioarvoisen sisällön sekä asiakassuhteiden luomisen teorioita. Osa-alueet jaettiin vielä seitsemään alaluokkaan, joiden sisälle koottiin esimerkkejä luokkien sisällöstä. Tämän jälkeen laskettiin kullekin luokalle esiintymistiheydet taulukosta.
Tutkimusotokseen valitut yritykset oli karsittu harkinnanvaraisena näytteenä vuonna 2010 maaseutumatkailuyrittäjien yhdistyksen jäsenyrityksille suuntaamasta barometrista. Mukaan otettiin vain ne yritykset, joilla oli kansainvälistä majoitustoimintaa. Tutkimuksessa analysoitiin 37:n eri yrityksen verkkosivustoa vuonna 2012.
Oikein tehtyjen verkkomarkkinointitoimenpiteiden keski-arvo tutkituilla verkkosivustoilla oli 40 % kaikista tutkituista sivustoista. Kehitettävää löytyi sosiaalisen median käyttämisessä markkinoinnin apuvälineenä, verkkosivujen hakukonenäkyvyyden optimoinnissa, majoitusvarausten suorassa ostamisessa ja varaamisessa sekä sivustojen päivittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönerittelyä. Analyysin helpottamiseksi laadittiin verkkomarkkinoinnin teorian pohjalta analyysitaulukko, jossa käytettiin verkkomarkkinoinnin ja -optimoinnin, huomioarvoisen sisällön sekä asiakassuhteiden luomisen teorioita. Osa-alueet jaettiin vielä seitsemään alaluokkaan, joiden sisälle koottiin esimerkkejä luokkien sisällöstä. Tämän jälkeen laskettiin kullekin luokalle esiintymistiheydet taulukosta.
Tutkimusotokseen valitut yritykset oli karsittu harkinnanvaraisena näytteenä vuonna 2010 maaseutumatkailuyrittäjien yhdistyksen jäsenyrityksille suuntaamasta barometrista. Mukaan otettiin vain ne yritykset, joilla oli kansainvälistä majoitustoimintaa. Tutkimuksessa analysoitiin 37:n eri yrityksen verkkosivustoa vuonna 2012.
Oikein tehtyjen verkkomarkkinointitoimenpiteiden keski-arvo tutkituilla verkkosivustoilla oli 40 % kaikista tutkituista sivustoista. Kehitettävää löytyi sosiaalisen median käyttämisessä markkinoinnin apuvälineenä, verkkosivujen hakukonenäkyvyyden optimoinnissa, majoitusvarausten suorassa ostamisessa ja varaamisessa sekä sivustojen päivittämisessä.