Tapahtumapaikkaimagon kehittäminen Lasipalatsin aukiolle asiantuntijoiden näkökulmasta
Mononen, Sannaliina; Parikka, Sini (2012)
Mononen, Sannaliina
Parikka, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122320299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122320299
Tiivistelmä
Tämä parityönä tehty opinnäytetyö on syksyn 2012 aikana toteutunut reflektiivinen kehittämisprosessi. Työn lähtökohtana on ollut tekijöiden yhteinen kiinnostus Helsingin keskustassa sijaitsevaan Lasipalatsin aukioon, jota ei kuitenkaan mielletä tapahtumapaikaksi. Tavoitteena on ollut löytää keinoja, kuinka Lasipalatsin aukiolle saataisiin muodostettua toivottu tapahtumapaikkaimago tapahtumatuottajien silmissä. Opinnäytetyön tilaajana toimii Lasipalatsin Mediakeskus Oy.
Näkökulmaksi nostettu tapahtumapaikkaimago toimii työn teoreettisena viitekehyksenä ja tapahtumatuottajat sen kohderyhmänä. Aineiston kerääminen aloitettiin osallistuvalla havainnoinnilla, jossa kerättiin fyysisen tilan ominaisuuksia itsenäisesti. Tämän jälkeen aineistoa kerättiin tapahtumapaikan sisäiseen näkökulmaan toimijalähtöisen analyysin kautta. Ulkoisesta näkökulmasta kehittämiskohdetta arvioi yksitoista kentällä toimivaa tapahtumatuottajaa kolmivaiheisessa työpajassa. Asiantuntijahaastatteluissa kerättiin aineistoa niin tapahtumatuottajan tarpeista tapahtumatilalta, kuin myös aukion vastaavuudesta näihin tarpeisiin. Haastatteluihin osallistui yhdeksän kulttuuritoimijaa, joista osa oli vuokrannut aukiota ja osa ei. Vertaisarviointiin valittiin kolme organisaatiota, jotka ovat kehittäneet ulkoalueita saavuttaakseen tunnistettavan imagon.
Työssä on ensin rakennettu malli imagoon vaikuttavista tekijöistä yleisellä tasolla. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella on sovellettu malli tapahtumapaikan näkökulmasta. Lasipalatsin aukio koettiin potentiaalisena tapahtumapaikkana sijainnin, historian ja arkkitehtuurin ansiosta, mutta tuloksista ilmeni useita kehittämisen tarpeita. Ulkotilojen kehittämistyössä tulee edetä reflektoiden omaa tuotetta ja toimintaa mallissa esitettyjen tekijöiden kautta. Näin voidaan saavuttaa tapahtumapaikalle toivottu mielikuva ja parantaa paikan tunnettuutta. Aineiston avulla Lasipalatsin aukiolle on tuotettu kehittämisehdotukset lyhyen aikavälin tähtäimellä, resurssit huomioiden.
Näkökulmaksi nostettu tapahtumapaikkaimago toimii työn teoreettisena viitekehyksenä ja tapahtumatuottajat sen kohderyhmänä. Aineiston kerääminen aloitettiin osallistuvalla havainnoinnilla, jossa kerättiin fyysisen tilan ominaisuuksia itsenäisesti. Tämän jälkeen aineistoa kerättiin tapahtumapaikan sisäiseen näkökulmaan toimijalähtöisen analyysin kautta. Ulkoisesta näkökulmasta kehittämiskohdetta arvioi yksitoista kentällä toimivaa tapahtumatuottajaa kolmivaiheisessa työpajassa. Asiantuntijahaastatteluissa kerättiin aineistoa niin tapahtumatuottajan tarpeista tapahtumatilalta, kuin myös aukion vastaavuudesta näihin tarpeisiin. Haastatteluihin osallistui yhdeksän kulttuuritoimijaa, joista osa oli vuokrannut aukiota ja osa ei. Vertaisarviointiin valittiin kolme organisaatiota, jotka ovat kehittäneet ulkoalueita saavuttaakseen tunnistettavan imagon.
Työssä on ensin rakennettu malli imagoon vaikuttavista tekijöistä yleisellä tasolla. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella on sovellettu malli tapahtumapaikan näkökulmasta. Lasipalatsin aukio koettiin potentiaalisena tapahtumapaikkana sijainnin, historian ja arkkitehtuurin ansiosta, mutta tuloksista ilmeni useita kehittämisen tarpeita. Ulkotilojen kehittämistyössä tulee edetä reflektoiden omaa tuotetta ja toimintaa mallissa esitettyjen tekijöiden kautta. Näin voidaan saavuttaa tapahtumapaikalle toivottu mielikuva ja parantaa paikan tunnettuutta. Aineiston avulla Lasipalatsin aukiolle on tuotettu kehittämisehdotukset lyhyen aikavälin tähtäimellä, resurssit huomioiden.