Ansiokansio : Perheohjausprosessin kehittäminen ja portfolio lastensuojelun asiakasperheille
Tulisalo, Päivi (2013)
Tulisalo, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202456
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tulisalo, Päivi. Ansiokansio – portfolio lastensuojelun perheohjauksen asiakasperheille, perheohjausprosessin kehittäminen. Pieksämäki, kevät 2013, 44 s., 4 liitettä.
Diakonia – ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi ( AMK ).
Opinnäytetyöni on kehittämispainotteinen sekä toiminnallinen työ. Kehittämisen kohteena on lastensuojelun avohuollontukitoimena järjestettävä perheohjaustyö. Kehittämisen tavoitteena on luoda uusi yhtenäinen perusrunko perheohjaukselle ja löytää sopivimmat menetelmät perusrungon tueksi. Tavoitteena on selkeyttää ja jäsentää perheohjauksen prosessia sekä kartoittaa menetelmät, jotka tukevat perheohjaustyötä.
Opinnäytetyöni toiminnallinen puoli on portfolion valmistaminen lastensuojelun perheohjauksen asiakasperheille. Tavoitteena on luoda perustietopaketti lastensuojelun perheohjauksesta asiakasperheille portfolion muodossa. Se olisi konkreettinen kansio, joka sisältää tietopaketin asiakasperheille perheohjaajan työstä. Kansioon kerätään kaikki materiaali, jota työskentelyn aikana tuotetaan perheen kanssa. Siitä koostuisi perheelle työkalupakki, jota he voisivat hyödyntää myöhemminkin. Portfolio tehtäisiin myös sähköiseen muotoon, näin voidaan tallentaa myös työskentelyn aikana otetut valokuvat ja videot. Materiaalia voisi hyödyntää perheen kanssa myöhemmin tehtävässä työssä esimerkiksi perhekuntoutuksessa.
Opinnäytetyöni yhteistyökumppani oli Seinäjoen sosiaali- ja terveyskeskuksen lastensuojelun perheohjausyksikkö Perhekeskus Tupasvilla.
Opinnäytetyön tukena käytin aikaisempia tutkimuksia lastensuojelun perhetyöstä. Työn kehittämisen teoriaksi valitsin ekspansiivisen oppimisen teorian. Teoria tietoa täydentää lapsenperustarpeiden määrittely. Keväällä 2012 tein kyselyn perheohjaajille portfoliosta ja työnkehittämisen tarpeista.
Kehittämistyön tuloksena saatiin perheohjaukselle uusi esite. Perheohjausprosessin rungoksi valittiin lapsen seitsemän perustarvetta. Lisäksi otettiin käyttöön tavoiteneuvottelu työn alkuvaiheessa. Työyhteisön jäsenet perehtyvät käytettävissä oleviin menetelmiin menetelmätiimeissä kerran kuukaudessa. Portfolio nimettiin ansiokansioksi, se on otettu käyttöön asiakasperheissä lokakuulla 2012. Lopullisia tuloksia kehittämistyöstä voidaan arvioida vasta kun perheohjausprosessi on päättynyt. Keskimäärin työ kestää yhden vuoden.
Ansiokansiosta on jätetty mallikappale Diakonia- ammattikorkeakoululle.
Asiasanat: lastensuojelu, perheohjaus, portfolio, lapsen perustarpeet, työnkehittäminen
Tulisalo, Päivi. Ansiokansio – portfolio lastensuojelun perheohjauksen asiakasperheille, perheohjausprosessin kehittäminen. Pieksämäki, kevät 2013, 44 s., 4 liitettä.
Diakonia – ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi ( AMK ).
Opinnäytetyöni on kehittämispainotteinen sekä toiminnallinen työ. Kehittämisen kohteena on lastensuojelun avohuollontukitoimena järjestettävä perheohjaustyö. Kehittämisen tavoitteena on luoda uusi yhtenäinen perusrunko perheohjaukselle ja löytää sopivimmat menetelmät perusrungon tueksi. Tavoitteena on selkeyttää ja jäsentää perheohjauksen prosessia sekä kartoittaa menetelmät, jotka tukevat perheohjaustyötä.
Opinnäytetyöni toiminnallinen puoli on portfolion valmistaminen lastensuojelun perheohjauksen asiakasperheille. Tavoitteena on luoda perustietopaketti lastensuojelun perheohjauksesta asiakasperheille portfolion muodossa. Se olisi konkreettinen kansio, joka sisältää tietopaketin asiakasperheille perheohjaajan työstä. Kansioon kerätään kaikki materiaali, jota työskentelyn aikana tuotetaan perheen kanssa. Siitä koostuisi perheelle työkalupakki, jota he voisivat hyödyntää myöhemminkin. Portfolio tehtäisiin myös sähköiseen muotoon, näin voidaan tallentaa myös työskentelyn aikana otetut valokuvat ja videot. Materiaalia voisi hyödyntää perheen kanssa myöhemmin tehtävässä työssä esimerkiksi perhekuntoutuksessa.
Opinnäytetyöni yhteistyökumppani oli Seinäjoen sosiaali- ja terveyskeskuksen lastensuojelun perheohjausyksikkö Perhekeskus Tupasvilla.
Opinnäytetyön tukena käytin aikaisempia tutkimuksia lastensuojelun perhetyöstä. Työn kehittämisen teoriaksi valitsin ekspansiivisen oppimisen teorian. Teoria tietoa täydentää lapsenperustarpeiden määrittely. Keväällä 2012 tein kyselyn perheohjaajille portfoliosta ja työnkehittämisen tarpeista.
Kehittämistyön tuloksena saatiin perheohjaukselle uusi esite. Perheohjausprosessin rungoksi valittiin lapsen seitsemän perustarvetta. Lisäksi otettiin käyttöön tavoiteneuvottelu työn alkuvaiheessa. Työyhteisön jäsenet perehtyvät käytettävissä oleviin menetelmiin menetelmätiimeissä kerran kuukaudessa. Portfolio nimettiin ansiokansioksi, se on otettu käyttöön asiakasperheissä lokakuulla 2012. Lopullisia tuloksia kehittämistyöstä voidaan arvioida vasta kun perheohjausprosessi on päättynyt. Keskimäärin työ kestää yhden vuoden.
Ansiokansiosta on jätetty mallikappale Diakonia- ammattikorkeakoululle.
Asiasanat: lastensuojelu, perheohjaus, portfolio, lapsen perustarpeet, työnkehittäminen