Lapset ja nuoret ruoan kuluttajina : Asiakastyytyväisyystutkimus Seinäjoen Ruokapalveluille
Mustajärvi, Ida (2013)
Mustajärvi, Ida
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen Ruokapalvelujen koululais- ja lukiolaisasiakkaiden tyytyväisyyttä kouluruokaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena on perehtyä ruoan kuluttamiseen ja erityisesti lapsiin ja nuoriin ruoan kuluttajina. Toisena tavoitteena on tehdä asiakastyytyväisyystutkimus Seinäjoen Ruokapalvelujen asiakaspiiriin kuuluvissa kouluissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ruoan kuluttamista suomalaisessa yhteiskunnassa ottaen huomioon historian tapahtumat sekä tulevaisuudennäkymiin vaikuttavat paikalliset ja globaalit muutokset. Ruoan kuluttamisen haasteet sekä sille ominaiset ajan ilmiöt ovat tarkastelun alla. Erityisesti paneudutaan ruoan kuluttamiseen lasten, nuorten sekä lapsiperheiden osalta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin neljässä alakoulussa, viidessä yläkoulussa ja kolmessa lukiossa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, pääasiassa laajan otannan vuoksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 814 seinäjokelaista lasta ja nuorta. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kyettiin tuottamaan Seinäjoen Ruokapalveluille ajankohtaista tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä heidän koululais- ja opiskelija-asiakkaansa ovat kouluruokaan ja kuinka ruokailutilanteeseen liittyvät asiat ja toiminnot sujuvat. Lisäksi kyselyssä kerättiin kattavat listat vastaajien suosikki- ja inhokkiruoista ja toivomuksista kouluruokalistalle.
Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä ruokailutilanteeseen liittyviin asioihin ja järjestelyihin allergioiden ja erityisruokavalioiden osalta. Alakoululaisten osalta ruokailun rauhallisuus nousi merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi. Myös ruoan ja salaatin maussa oli sekä nuorempien, että vanhempien vastaajien mielestä jonkin verran kehitettävää. Vastaajat olivat erittäin innokkaita antamaan monipuolista sanallista palautetta toimiviksi kokemistaan asioista ja kehittämiskohteista. Kysymyslomakkeita voidaan vastaisuudessakin hyödyntää ja muokata niin koulujen kuin myös muiden Seinäjoen Ruokapalvelujen asiakasryhmien tarpeiden ja tyytyväisyyden kartoittamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ruoan kuluttamista suomalaisessa yhteiskunnassa ottaen huomioon historian tapahtumat sekä tulevaisuudennäkymiin vaikuttavat paikalliset ja globaalit muutokset. Ruoan kuluttamisen haasteet sekä sille ominaiset ajan ilmiöt ovat tarkastelun alla. Erityisesti paneudutaan ruoan kuluttamiseen lasten, nuorten sekä lapsiperheiden osalta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin neljässä alakoulussa, viidessä yläkoulussa ja kolmessa lukiossa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, pääasiassa laajan otannan vuoksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 814 seinäjokelaista lasta ja nuorta. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kyettiin tuottamaan Seinäjoen Ruokapalveluille ajankohtaista tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä heidän koululais- ja opiskelija-asiakkaansa ovat kouluruokaan ja kuinka ruokailutilanteeseen liittyvät asiat ja toiminnot sujuvat. Lisäksi kyselyssä kerättiin kattavat listat vastaajien suosikki- ja inhokkiruoista ja toivomuksista kouluruokalistalle.
Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä ruokailutilanteeseen liittyviin asioihin ja järjestelyihin allergioiden ja erityisruokavalioiden osalta. Alakoululaisten osalta ruokailun rauhallisuus nousi merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi. Myös ruoan ja salaatin maussa oli sekä nuorempien, että vanhempien vastaajien mielestä jonkin verran kehitettävää. Vastaajat olivat erittäin innokkaita antamaan monipuolista sanallista palautetta toimiviksi kokemistaan asioista ja kehittämiskohteista. Kysymyslomakkeita voidaan vastaisuudessakin hyödyntää ja muokata niin koulujen kuin myös muiden Seinäjoen Ruokapalvelujen asiakasryhmien tarpeiden ja tyytyväisyyden kartoittamiseen.