Yritysyhteistyö kulttuurialan oppilaitoksessa : case: Muotoiluinstituutti
Pohjola, Virve (2013)
Pohjola, Virve
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063008
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kulttuurialan oppilaitoksen yritysyhteistyötä. Tutkimus toteutettiin Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutin toimeksiannosta. Vastaavaa tutkimusta ei ollut tehty aikaisemmin tässä oppilaitoksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään verkostoitumista ja prosesseja yritysyhteistyön tukena.
Empiriaosuus muodostuu Muotoiluinstituutin muotoilun koulutusohjelman yritysyhteistyön nykytilan kartoituksesta selvityksen pohjaksi. Tutkimus toteutettiin kahdenkeskisinä haastatteluina, joista yksi oli teemahaastattelu ja muut puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea opettajaa, yhtä tukihenkilöstöön kuuluvaa ja yhtä opiskelijaa. Lisäksi haastateltiin kahta yritysten edustajaa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yritysyhteistyö Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutissa on jo pääasiassa toimivaa. Verkostoituminen tukee yritysyhteistyötä ja yritysyhteistyöprosessi toteutetaan vaiheistettuna. Lisäksi voidaan todeta, että opiskelun aikana kohdattu yritysyhteistyö lisää opiskelijoiden työllistymistä.
Tästä tutkimuksesta nousi esiin seuraavia kehittämistä vaativia seikkoja. Sopimusten kiertokulkuun tulisi kiinnittää huomiota ja prosessi tulisi kuvata. Opiskelijoiden tekijänoikeusasioihin tarvittaisiin täsmällistä ohjeistusta. Opiskelijoita voitaisiin huomioida hyvin onnistuneiden projektien päätyttyä. Asiakassuhteita pitäisi hoitaa systemaattisesti. Pääaineille, joille on tarjolla vähemmän yritysyhteistyötä, tulisi luoda julkisrahoitteisia projekteja ja etsiä totutusta poikkeavia yritysyhteistyökumppaneita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään verkostoitumista ja prosesseja yritysyhteistyön tukena.
Empiriaosuus muodostuu Muotoiluinstituutin muotoilun koulutusohjelman yritysyhteistyön nykytilan kartoituksesta selvityksen pohjaksi. Tutkimus toteutettiin kahdenkeskisinä haastatteluina, joista yksi oli teemahaastattelu ja muut puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea opettajaa, yhtä tukihenkilöstöön kuuluvaa ja yhtä opiskelijaa. Lisäksi haastateltiin kahta yritysten edustajaa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yritysyhteistyö Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutissa on jo pääasiassa toimivaa. Verkostoituminen tukee yritysyhteistyötä ja yritysyhteistyöprosessi toteutetaan vaiheistettuna. Lisäksi voidaan todeta, että opiskelun aikana kohdattu yritysyhteistyö lisää opiskelijoiden työllistymistä.
Tästä tutkimuksesta nousi esiin seuraavia kehittämistä vaativia seikkoja. Sopimusten kiertokulkuun tulisi kiinnittää huomiota ja prosessi tulisi kuvata. Opiskelijoiden tekijänoikeusasioihin tarvittaisiin täsmällistä ohjeistusta. Opiskelijoita voitaisiin huomioida hyvin onnistuneiden projektien päätyttyä. Asiakassuhteita pitäisi hoitaa systemaattisesti. Pääaineille, joille on tarjolla vähemmän yritysyhteistyötä, tulisi luoda julkisrahoitteisia projekteja ja etsiä totutusta poikkeavia yritysyhteistyökumppaneita.