Infonäyttöjen vaikuttavuus ostopäätöksiin : Case: Prisma Zeppelin
Jarva, Jaana (2012)
Jarva, Jaana
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113186
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan infonäyttöjen mainosmateriaalin vaikutusta asiakkaiden ostopäätöksiin market-kaupassa. Toimeksiantajana on Kempeleessä sijaitseva Prisma Zeppelin, jonka liiketiloihin asennettiin infonäytöt syksyllä 2011. Keväällä 2012 käyttötavaraosaston, infon ja pankin sekä kassojen yhteydessä sijaitseviin näyttöihin lisättiin myös ääni tehostamaan niiden vaikuttavuutta asiakkaisiin.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla selvitetään, miten asiakkaat kokevat havainneensa infonäytöt, mitkä asiat vaikuttavat mainosten havaitsemiseen, ja ovatko asiakkaat ylipäätään kiinnostuneita mainonnasta. Tutkimuksen kohteena on myös se, ovatko asiakkaat ostaneet tuotteita infonäyttöjen sisällön perusteella. Myyntiraporttien pohjalta tutkitaan, onko äänen lisääminen mainosmateriaaliin lisännyt tuotteiden myyntiä.
Kyselytutkimuksen tulokset on käsitelty SPSS-ohjelmalla ja analysoitu. Tutkimustulosten perusteella infonäyttöihin lisätty äänimateriaali on asiakkaiden mielestä tarpeellista ja he ovat saaneet äänimainonnasta tarpeellista tietoa. Tulokset osoittavat, että infonäyttöjen mainonnan perusteella käyttötavaraosaston tuotteita oli ostettu 55 %, päivittäistavaratuotteita 30 %, veikkauksen tuotteita ja pääsylippuja 10 % ja rahoitus ja pankkipalveluja 5 % kaikista ostetuista tuotteista.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla selvitetään, miten asiakkaat kokevat havainneensa infonäytöt, mitkä asiat vaikuttavat mainosten havaitsemiseen, ja ovatko asiakkaat ylipäätään kiinnostuneita mainonnasta. Tutkimuksen kohteena on myös se, ovatko asiakkaat ostaneet tuotteita infonäyttöjen sisällön perusteella. Myyntiraporttien pohjalta tutkitaan, onko äänen lisääminen mainosmateriaaliin lisännyt tuotteiden myyntiä.
Kyselytutkimuksen tulokset on käsitelty SPSS-ohjelmalla ja analysoitu. Tutkimustulosten perusteella infonäyttöihin lisätty äänimateriaali on asiakkaiden mielestä tarpeellista ja he ovat saaneet äänimainonnasta tarpeellista tietoa. Tulokset osoittavat, että infonäyttöjen mainonnan perusteella käyttötavaraosaston tuotteita oli ostettu 55 %, päivittäistavaratuotteita 30 %, veikkauksen tuotteita ja pääsylippuja 10 % ja rahoitus ja pankkipalveluja 5 % kaikista ostetuista tuotteista.