Markkinointisuunnitelma : Saksalan seikkailukeskus
Koivuranta, Marjo (2013)
Koivuranta, Marjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113179
Tiivistelmä
Markkinointisuunnitelma ohjaa yrityksen toimintaa ja se auttaa yritystä suunniteltaessa markkinointia. Ennen toimenpiteitä ja tavoitteiden asettamista yrityksen täytyy analysoida oma toimintaympäristönsä, jossa se toimii, yrityksen kilpailijat sekä asiakkaat. Tämän jälkeen yritys määrittää strategiansa. Markkinoinnin peruskilpailukeinojen avulla yritys pääsee tavoitteisiinsa. Seuranta auttaa pääsemään tavoitteisiin ja seurannan avulla tehdään johtopäätökset ja mahdolliset muutokset.
Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Saksalan seikkailukeskukselle. Saksalan seikkailukeskus on Heinolan kaupungille kuuluva keskus, joka on osa Heinolan kaupungin nuorisopalveluita ja se toimii seikkailukeskuksena ja majoitustilana sekä heinolalaisten lasten ja nuorten leirikeskuksena. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Se pohjautuu Saksalan seikkailukeskuksen työntekijän ja sekä Heinolan kaupungin nuorisotoimenjohtajan haastatteluihin sekä opettajien haastatteluihin, jotka ovat toimineet apuna seikkailukeskuksen palveluja ja markkinointiviestintää suunniteltaessa ja kehittäessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä valmis markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka on vuosisuunnitelma. Vuosisuunnitelmassa on eritelty kaikki markkinointitoimenpiteet jokaiselle kuukaudelle erikseen. Tärkeimpänä suunnitelmassa oli uusien internetsivujen tekeminen sekä internetmarkkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen, unohtamatta ilmoittelumainontaa. Suunnitelmassa käytiin läpi myös palvelu, hinta, saatavuus ja henkilöstö, joihin tehtiin kehitysehdotuksia pohjautuen sekä omiin että haastateltavien opettajien ajatuksiin.
Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Saksalan seikkailukeskukselle. Saksalan seikkailukeskus on Heinolan kaupungille kuuluva keskus, joka on osa Heinolan kaupungin nuorisopalveluita ja se toimii seikkailukeskuksena ja majoitustilana sekä heinolalaisten lasten ja nuorten leirikeskuksena. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Se pohjautuu Saksalan seikkailukeskuksen työntekijän ja sekä Heinolan kaupungin nuorisotoimenjohtajan haastatteluihin sekä opettajien haastatteluihin, jotka ovat toimineet apuna seikkailukeskuksen palveluja ja markkinointiviestintää suunniteltaessa ja kehittäessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä valmis markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka on vuosisuunnitelma. Vuosisuunnitelmassa on eritelty kaikki markkinointitoimenpiteet jokaiselle kuukaudelle erikseen. Tärkeimpänä suunnitelmassa oli uusien internetsivujen tekeminen sekä internetmarkkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen, unohtamatta ilmoittelumainontaa. Suunnitelmassa käytiin läpi myös palvelu, hinta, saatavuus ja henkilöstö, joihin tehtiin kehitysehdotuksia pohjautuen sekä omiin että haastateltavien opettajien ajatuksiin.