Sähköisen ilmoittautumisautomaatin käytettävyystutkimus Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä
Ekman, Mari (2013)
Ekman, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133264
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä käytettävyystutkimus Etelä-Karjalan kes-kussairaalan silmä-, kirurgian- ja ortopedianpoliklinikoille tulleesta sähköisestä ilmoittautumisautomaatista. Etelä-Karjalan keskussairaalassa on otettu käyttöön itseilmoittautuminen, joka on osa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin toimin-nankehittämishanketta. Hankkeen tavoitteena on Etelä-Karjalan sosiaali- ja ter-veyspiirin toimipaikkojen toiminnan tehostaminen, asiakaspalvelun parantami-nen sekä odotusjonojen lyheneminen ja tietoturvan lisääminen sähköisten pal-veluiden avulla. Tällä käytettävyystutkimuksella on tarkoitus tutkia ihmisten suh-tautumista itseilmoittautumista kohtaan ja sähköisen ilmoittautumisautomaatin käyttäjien käyttökokemuksia sekä tarvittaessa parantaa ilmoittautumisautomaa-tin käytettävyyttä.
Etelä-Karjalan keskussairaalan poliklinikoilla käy päivittäin noin 550 asiakasta. Käytettävyystutkimus suoritettiin havainnoimalla sähköisen ilmoittautumisauto-maatin käyttötilanteita sekä haastattelemalla 200 poliklinikoille ilmoittautunutta asiakasta. Asiakkailta kysyttiin kysymyksiä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käyttämisestä, käyttökokemuksista ja käytön helppoudesta, avustajan tarpeesta käyttötilanteen yhteydessä, käyttötilanteen yhteydessä ilmenneistä ongelmista sekä mielipidettä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käytöstä jatkossa. Ha-vainnointi ja haastattelut toteutettiin ensimmäisen kerran sähköisen ilmoittautu-misautomaatin käyttöönoton yhteydessä. Tämän jälkeen tulokset tuotiin työ-ryhmän tietoon ja sähköiseen ilmoittautumisautomaattiin tehtiin tarvittavat muu-tokset käytettävyyteen liittyen. Muutosten teon jälkeen havainnointi ja haastatte-lut uusittiin.
Ensimmäisen haastattelukierroksen tulokset osoittivat sähköisen ilmoittautu-misautomaatin käytettävyyden ongelmakohdat sekä ihmisten suhtautumisen itseilmoittautumista kohtaan ilman käyttökokemuksia. Toisen haastattelukier-roksen tulokset osoittivat, että käytettävyystutkimuksen ja käyttöongelmien kor-jaamisen myötä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käytettävyys oli parantunut ja ihmisten käyttökokemukset olivat parempia. Myös ihmisten suhtautumisessa itseilmoittautumista kohtaan oli tapahtunut muutos parempaan käytettävyyden paranemisen sekä käyttökertojen lisääntymisen myötä.
Etelä-Karjalan keskussairaalan poliklinikoilla käy päivittäin noin 550 asiakasta. Käytettävyystutkimus suoritettiin havainnoimalla sähköisen ilmoittautumisauto-maatin käyttötilanteita sekä haastattelemalla 200 poliklinikoille ilmoittautunutta asiakasta. Asiakkailta kysyttiin kysymyksiä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käyttämisestä, käyttökokemuksista ja käytön helppoudesta, avustajan tarpeesta käyttötilanteen yhteydessä, käyttötilanteen yhteydessä ilmenneistä ongelmista sekä mielipidettä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käytöstä jatkossa. Ha-vainnointi ja haastattelut toteutettiin ensimmäisen kerran sähköisen ilmoittautu-misautomaatin käyttöönoton yhteydessä. Tämän jälkeen tulokset tuotiin työ-ryhmän tietoon ja sähköiseen ilmoittautumisautomaattiin tehtiin tarvittavat muu-tokset käytettävyyteen liittyen. Muutosten teon jälkeen havainnointi ja haastatte-lut uusittiin.
Ensimmäisen haastattelukierroksen tulokset osoittivat sähköisen ilmoittautu-misautomaatin käytettävyyden ongelmakohdat sekä ihmisten suhtautumisen itseilmoittautumista kohtaan ilman käyttökokemuksia. Toisen haastattelukier-roksen tulokset osoittivat, että käytettävyystutkimuksen ja käyttöongelmien kor-jaamisen myötä sähköisen ilmoittautumisautomaatin käytettävyys oli parantunut ja ihmisten käyttökokemukset olivat parempia. Myös ihmisten suhtautumisessa itseilmoittautumista kohtaan oli tapahtunut muutos parempaan käytettävyyden paranemisen sekä käyttökertojen lisääntymisen myötä.