"Rastilta rastille" Suunnistuskoulu perheliikunnan innoittajana
Väänänen, Pirkko (2013)
Väänänen, Pirkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183406
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tuotiin esille liikunnan merkitys ja sen mahdollisuudet vaikuttaa eri ikäluokkien elämän laatuun, mielenvireyteen ja terveyteen. Tutkimusten mukaan lasten ja nuorten ylipaino on huolestuttavasti lisääntynyt viimeisten vuosikymmenten aikana sekä liikunnan harrastaminen vähentynyt. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin suunnistuskoulun mahdollisuuksia perheliikunnan toteuttamisessa ja kehittämisessä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tarjota perheelle suunnistuskoulun myötävaikutuksella monipuolinen ja mielekäs liikuntamuoto. Suunnistus on monitaitolaji, joka edellyttää alussa ohjattua ope-tusta ja harjoittelua. Suunnistuksen merkitys ei rajoitu pelkästään kunnon ylläpitoon, vaan sillä on erityinen vaikutus sosiaalisen kanssakäymiseen ja näin syrjäytymisen ehkäisemiseen. Lisäksi suunnistus antaa erityiset valmiudet laajojen kokonaisuuksien hahmottamiseen, kasvattaa sopeutumiskykyä vaativiin olosuh-teisiin ja lisää selviytymisvalmiuksia uusista haasteista. Liikunta tukee lapsen motorista kehitystä ja antaa onnistumisen kokemuksia ja liikkumisen iloa.
Suunnistuksessa opitaan turvalliset luonnossa liikkumisen taidot. Emotionaalisesti suunnistus herkistää tunnetiloja elämysten, värien, valojen, äänien ja tuoksujen vaikutuksesta. Suunnistus voidaan nähdä myös arvomaailman kehittämisvälineenä, jossa suunnistuskoululla on merkittävä rooli. Suunnistukseen voidaan yhdistää ympäristökasvatus, mikä on tärkeää, koska monet nuoret ja aikuisetkin ovat urbaanissa yhteiskuntaympäristössä erkaantuneet luonnosta.
Periaatteet suunnistuksen opetuksessa ovat samat kuin missä tahansa muussakin opetuksessa. Oppimiseen vaikuttavat aina motivaatio, tunteet ja arvot. Paras suunnistusmotivaatio syntyy löytämisen ja onnistumisen ilosta, haasteiden voittamisesta, osaamisen, uskalluksen ja itseluottamuksen tunteista. Suunnistuksen opetuksessa on tärkeää huomioida osallistujien yksilöllisyys.
Suunnistuskouluhanke toteutetaan yhteistyönä paikallisen suunnistusseuran kanssa keväällä 2013. Tarkoituksena on myöhemmin kartoittaa onko perheiden suunnistusharrastus jatkunut?
Suunnistuksessa opitaan turvalliset luonnossa liikkumisen taidot. Emotionaalisesti suunnistus herkistää tunnetiloja elämysten, värien, valojen, äänien ja tuoksujen vaikutuksesta. Suunnistus voidaan nähdä myös arvomaailman kehittämisvälineenä, jossa suunnistuskoululla on merkittävä rooli. Suunnistukseen voidaan yhdistää ympäristökasvatus, mikä on tärkeää, koska monet nuoret ja aikuisetkin ovat urbaanissa yhteiskuntaympäristössä erkaantuneet luonnosta.
Periaatteet suunnistuksen opetuksessa ovat samat kuin missä tahansa muussakin opetuksessa. Oppimiseen vaikuttavat aina motivaatio, tunteet ja arvot. Paras suunnistusmotivaatio syntyy löytämisen ja onnistumisen ilosta, haasteiden voittamisesta, osaamisen, uskalluksen ja itseluottamuksen tunteista. Suunnistuksen opetuksessa on tärkeää huomioida osallistujien yksilöllisyys.
Suunnistuskouluhanke toteutetaan yhteistyönä paikallisen suunnistusseuran kanssa keväällä 2013. Tarkoituksena on myöhemmin kartoittaa onko perheiden suunnistusharrastus jatkunut?