Uusien opiskelijoiden odotusten mittaus : Case Vaasan ammattikorkeakoulu, LT-Yksikkö
Glassar, Sebastian (2013)
Glassar, Sebastian
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253613
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kartoittaa Vaasan ammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden odotuksia ja asenteita tulevia opiskeluja kohtaan. Tarkoitus oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat oppilaitoksen huokuttelevuuteen ja miten niitä tulisi soveltaa koulun toiminnassa. Taustalla oli pyrkimys saada kokonaiskuva Vaasan ammattikorkeakoulun tämänhetkisestä tilasta nuorten opiskeluvaihtoehtona ja löytää ne kehityskohdat, joiden kautta tulevaa menestystä voisi parantaa. Tutkimuksen teoriaosiossa käsitellään palvelun laadun muodostumista, suhdemarkkinointia, palveluyrityksen markkinointiviestintää sekä imagon muodostumista. Aiheita yhdistää tavoite selventää palveluorganisaation toimintaa asiakaslähtöisestä näkökulmasta sekä auttaa ymmärtämään kokonaisvaltaisesti miten asiakkaiden laatukokemus muodostuu. Ryhmähaastatteluin suoritetun laadullisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että hakuvalintoihin vaikuttavat merkittävästi koulun toiminnasta riippumattomat seikat, kuten paikkakunta ja sosiaaliset verkostot. Ammattikorkeakoulujen kohdalla ei tehty samanlaista erottelua kuin yliopistojen, joskin tarjolla olevat suuntautumisvaihtoehdot painoivat jossain määrin valintakriteerejä määritellessä.