Miten teknologia vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin? : Kysely Pirkanmaan ammattiopiston opettajille
Huovinen, Tapani; Lagus, Kirsi; Kosunen, Pia-Kristiina; Pajusaari, Marja-Leena; Kosonen, Jyrki (2013)
Huovinen, Tapani
Lagus, Kirsi
Kosunen, Pia-Kristiina
Pajusaari, Marja-Leena
Kosonen, Jyrki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023854
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tehtävänä oli selvittää uusien teknologioiden käytön vaikutusta ammatillisten opettajien työhön ja työhyvinvointiin. Lähtökohtana oli selvittää miten uusien teknologioiden kehitys on vaikuttanut opettajien asenteisiin ja onko asenteissa tapahtunut muutoksia. Hanke perustui Webropol-työkalulla toteutettuun kyselyyn ja seitsemältäkymmeneltä opettajalta saatuihin vastauksiin. Hankkeen teoriaosuudessa selvitettiin työhyvinvoinnin ja työuupumuksen käsitteitä erilaisista näkökulmista sekä keinoja lisätä työhyvinvointia.
Asenteet uutta teknologiaa kohtaan nousivat hankkeen tuloksissa keskeiselle sijalle. Pääosin uuden teknologian ajateltiin helpottavan ja tehostavan työtä, mutta muuten työmäärän koettiin lisääntyneen viime vuosien aikana. Uusi teknologia nähtiin myös positiivisena mahdollisuutena tehdä työtä ajasta ja paikasta riippumatta. Joissain ikäryhmissä korostui tarve parempaan tukeen ja koulutukseen uuden teknologian käytössä.
Kyselymme perusteella teknologia vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin ja se tulee huomioida työhyvinvoinnin kehittämisessä. Kehitystarpeina nousi esiin paremman tuen ja koulutuksen tarjoaminen opettajille uusien teknologioiden käyttöönotossa sekä myös ajan järjestäminen koulutukseen osallistujille.
Asenteet uutta teknologiaa kohtaan nousivat hankkeen tuloksissa keskeiselle sijalle. Pääosin uuden teknologian ajateltiin helpottavan ja tehostavan työtä, mutta muuten työmäärän koettiin lisääntyneen viime vuosien aikana. Uusi teknologia nähtiin myös positiivisena mahdollisuutena tehdä työtä ajasta ja paikasta riippumatta. Joissain ikäryhmissä korostui tarve parempaan tukeen ja koulutukseen uuden teknologian käytössä.
Kyselymme perusteella teknologia vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin ja se tulee huomioida työhyvinvoinnin kehittämisessä. Kehitystarpeina nousi esiin paremman tuen ja koulutuksen tarjoaminen opettajille uusien teknologioiden käyttöönotossa sekä myös ajan järjestäminen koulutukseen osallistujille.