Kohderyhmäskenaarioita miesten jalkine- ja vaatemalliston suunnittelulle ja toteutukselle
Turunen, Niina (2013)
Turunen, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kohderyhmän määritys sekä jalkine- ja vaatemalliston suunnittelu potentiaalisen kohderyhmän näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin kohderyhmä kahden suunnittelijan yhteistyönä suunnitellulle miesten jalkine- ja vaatemallistolle syys-talvi 2013 - 2014 -sesongille. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ensimmäinen yhteinen kahden suunnittelijan mallisto yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun tekstiilin pääaineopiskelijan Laura Lepistön kanssa.
Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin kahta kuluttajille osoitettua kvantitatiivista sekä kvalitatiivista kyselyä, erilaisia kirjallisia lähteitä ja medioita sekä omaa havainnointia. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin kirjallista teoriaa asiakastiedon keruusta. Malliston suunnittelun lähtökohtina toimivat kohderyhmästä tiedonhankintamenetelmien pohjalta laaditut skenaariot sekä Lepistön trendiennuste. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös muutamiin kotimaisiin kilpaileviin tuotemerkkeihin benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tuotemerkkejä vertailtiin keskenään SWOT-analyysin avulla.
Työn tuloksena syntyi kaksi kohderyhmäskenaariota potentiaalisesta asiakkaasta sekä jalkineet ja asusteet osana yhteistä mallistoa. Opinnäytetyö sisältää tuotekuvat malliston kengistä sekä tietokoneavusteisesti piirretyt esityskuvat muista asusteista. Loput valmistettavista tuotteista toteutetaan opinnäytetyön tekemisen jälkeen ja malliston tuotteista valokuvataan edustavat muotikuvat käyttötilanteessa mallin yllä. Kuvien on tarkoitus toimia myöhemmin referenssinä ammatillisessa portfoliossa sekä mahdollisena markkinointimateriaalina tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin kahta kuluttajille osoitettua kvantitatiivista sekä kvalitatiivista kyselyä, erilaisia kirjallisia lähteitä ja medioita sekä omaa havainnointia. Kyselyn laadinnassa hyödynnettiin kirjallista teoriaa asiakastiedon keruusta. Malliston suunnittelun lähtökohtina toimivat kohderyhmästä tiedonhankintamenetelmien pohjalta laaditut skenaariot sekä Lepistön trendiennuste. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös muutamiin kotimaisiin kilpaileviin tuotemerkkeihin benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tuotemerkkejä vertailtiin keskenään SWOT-analyysin avulla.
Työn tuloksena syntyi kaksi kohderyhmäskenaariota potentiaalisesta asiakkaasta sekä jalkineet ja asusteet osana yhteistä mallistoa. Opinnäytetyö sisältää tuotekuvat malliston kengistä sekä tietokoneavusteisesti piirretyt esityskuvat muista asusteista. Loput valmistettavista tuotteista toteutetaan opinnäytetyön tekemisen jälkeen ja malliston tuotteista valokuvataan edustavat muotikuvat käyttötilanteessa mallin yllä. Kuvien on tarkoitus toimia myöhemmin referenssinä ammatillisessa portfoliossa sekä mahdollisena markkinointimateriaalina tulevaisuudessa.