Aikuisten kuvataideopetuksen pedagogiset haasteet
Aho, Outi (2013)
Aho, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234807
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa kartoitin aikuisten kuvataidekoulutukseen liittyviä pedagogisia haasteita. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä asioita on huomioitava kun kuvataidetta opetetaan aikuisille. Idea aiheeseen syntyi huomatessani, että aikuisille suunnattua kuvataidekoulutusta on tutkittu hyvin vähän aikuispedagogiikan näkökulmasta. Kuvataidekoulutuksen ja -pedagogiikan tutkimus sekä kuvataideopettajakoulutus painottuvat lasten ja nuorten taidekasvatukseen.
Hankkeen aikana keräsin haastattelemalla kuvataideopettajien kokemuksia siitä, miten kuvataiteen opettaminen ja opetusmenetelmät eroavat (vai eroavatko) kun opetettavana onkin aikuisia eikä lapsia tai nuoria? Keskityin taidepedagogiikan käytäntöihin eli opetusmenetelmiin ja aikuisopiskelijoiden ohjaamiseen kun taide on oppimisen kohteena. Opettajien haastattelut toteutettiin Sara Hildén -akatemiassa Tampereella. Sara Hildén -akatemia on vapaa-ajan oppilaitos, jonka päätehtävä on antaa kuvataiteen perusopetusta lapsille ja nuorille, mutta myös aikuisille järjestetään opetusta. Tavoitteiden saavuttamiseksi perehdyin aihepiiriin liittyvään kirjallisuuteen ja pohdin aihetta omiin kokemuksiini nojaten.
Haastattelussa selvisi, että opettajien käyttämät opetus- ja ohjausmenetelmät eivät juuri eroa eri ikäryhmien välillä. Aikuisille suunnatussa opetuksessa tehtävänanto ja tehtävien alustaminen vaativat kuitenkin huomattavasti enemmän paneutumista ja perehtymistä aikuisten korkean tietotaidon vuoksi. Opettajat kokivat, että aikuisia oli helpompi ohjata kuin nuoria. Aikuisten valmiudet ryhmätyöhön ja itseohjautuvuus ovat huomattavasti paremmat kuin lapsilla ja nuorilla. Taiteen perusopetukseen osallistuvat aikuiset ovat motivoituneita ja innostuneita hyödyntämään oppimiaan taitoja sekä taiteellisessa työskentelyssään että omassa ammatissaan.
Aikuisten taiteen perusopetuksen vahvuus on sen tarjoama mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen pitkäjänteisen työskentelyn avulla. Luovuus on taiteellisen toiminnan keskeisin motiivi ja lähtökohta. Sitä voi kehittää ammatillisesti, vaikka kaikkien taiteen tekijöiden ei tarvitsekaan olla ammatiltaan taiteilijoita. Taiteen perusopetukseen osallistuvista aikuisista ei kerätä tilastotietoja. Tämä olisi hyödyllistä, jotta ymmärrettäisiin aikuisopiskelijoiden erityispiirteet ja ammatilliset tavoitteet opetuksen suhteen. Tämän tueksi tulisi merkittävästi lisätä aikuisten taideopetukseen liittyvää tutkimustyötä.
Hankkeen aikana keräsin haastattelemalla kuvataideopettajien kokemuksia siitä, miten kuvataiteen opettaminen ja opetusmenetelmät eroavat (vai eroavatko) kun opetettavana onkin aikuisia eikä lapsia tai nuoria? Keskityin taidepedagogiikan käytäntöihin eli opetusmenetelmiin ja aikuisopiskelijoiden ohjaamiseen kun taide on oppimisen kohteena. Opettajien haastattelut toteutettiin Sara Hildén -akatemiassa Tampereella. Sara Hildén -akatemia on vapaa-ajan oppilaitos, jonka päätehtävä on antaa kuvataiteen perusopetusta lapsille ja nuorille, mutta myös aikuisille järjestetään opetusta. Tavoitteiden saavuttamiseksi perehdyin aihepiiriin liittyvään kirjallisuuteen ja pohdin aihetta omiin kokemuksiini nojaten.
Haastattelussa selvisi, että opettajien käyttämät opetus- ja ohjausmenetelmät eivät juuri eroa eri ikäryhmien välillä. Aikuisille suunnatussa opetuksessa tehtävänanto ja tehtävien alustaminen vaativat kuitenkin huomattavasti enemmän paneutumista ja perehtymistä aikuisten korkean tietotaidon vuoksi. Opettajat kokivat, että aikuisia oli helpompi ohjata kuin nuoria. Aikuisten valmiudet ryhmätyöhön ja itseohjautuvuus ovat huomattavasti paremmat kuin lapsilla ja nuorilla. Taiteen perusopetukseen osallistuvat aikuiset ovat motivoituneita ja innostuneita hyödyntämään oppimiaan taitoja sekä taiteellisessa työskentelyssään että omassa ammatissaan.
Aikuisten taiteen perusopetuksen vahvuus on sen tarjoama mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen pitkäjänteisen työskentelyn avulla. Luovuus on taiteellisen toiminnan keskeisin motiivi ja lähtökohta. Sitä voi kehittää ammatillisesti, vaikka kaikkien taiteen tekijöiden ei tarvitsekaan olla ammatiltaan taiteilijoita. Taiteen perusopetukseen osallistuvista aikuisista ei kerätä tilastotietoja. Tämä olisi hyödyllistä, jotta ymmärrettäisiin aikuisopiskelijoiden erityispiirteet ja ammatilliset tavoitteet opetuksen suhteen. Tämän tueksi tulisi merkittävästi lisätä aikuisten taideopetukseen liittyvää tutkimustyötä.