”ETTÄ JOKU SAADAAN NOSTETTUA YLÖS OJASTA” : Diakoniapeli rippikoulun opetusmenetelmänä
Kenttämaa, Anuliina; Raikaslehto, Henna (2013)
Kenttämaa, Anuliina
Raikaslehto, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285386
Tiivistelmä
Kenttämaa, Anuliina & Raikaslehto, Henna. ”Että joku saadaan nostettua ylös ojasta” Diakoniapeli rippikoulun opetusmenetelmänä. Diak Pieksämäki, kevät 2013, 60 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin ja kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on raportti rippikoulun diakoniaopetuksen osana käytettävän pelin, toiminnallisen menetelmän toteutuksesta ja arvioinnista. Aineistona oli Imatran seurakunnan diakoniatyöntekijöiden kehittämä diakoniapeli, jota testattiin Rautjärven seurakunnan rippikouluryhmällä. Opinnäytetyön toiminnallisen osion toteutuksesta kerättiin palaute rippikoulun isosilta teemahaastattelun menetelmällä.
Diakoniaopetus on osa rippikoulua, ja ohjaa nuoria lähimmäisenrakkauteen, lähimmäisen huomioonottamiseen sekä yhteisvastuuseen vähäosaisista. Rippikoulun diakoniaopetuksessa hyödynnettävässä diakoniapelissä päästään kirjoittamaan 15-vuotiaan henkilön tarina elämäntapahtumakorttien avulla. Tarinan päähenkilön elämässä voi tapahtua hyvin erilaisia käänteitä ja hänen kanssaan voidaan kulkea monenlaiset ilon sekä surun vaiheet. Tavoitteena on lisätä vaihtoehtoja selviytyä elämän haasteista ja kriisitilanteista. Diakoniapeli herättelee nuoria näkemään elämän moninaisuutta uudella, nuoria lähelle tulevalla tavalla. Diakoniapeli on hyvä työväline osana rippikoulun diakoniaopetusta.
Tämä opinnäytetyö on raportti rippikoulun diakoniaopetuksen osana käytettävän pelin, toiminnallisen menetelmän toteutuksesta ja arvioinnista. Aineistona oli Imatran seurakunnan diakoniatyöntekijöiden kehittämä diakoniapeli, jota testattiin Rautjärven seurakunnan rippikouluryhmällä. Opinnäytetyön toiminnallisen osion toteutuksesta kerättiin palaute rippikoulun isosilta teemahaastattelun menetelmällä.
Diakoniaopetus on osa rippikoulua, ja ohjaa nuoria lähimmäisenrakkauteen, lähimmäisen huomioonottamiseen sekä yhteisvastuuseen vähäosaisista. Rippikoulun diakoniaopetuksessa hyödynnettävässä diakoniapelissä päästään kirjoittamaan 15-vuotiaan henkilön tarina elämäntapahtumakorttien avulla. Tarinan päähenkilön elämässä voi tapahtua hyvin erilaisia käänteitä ja hänen kanssaan voidaan kulkea monenlaiset ilon sekä surun vaiheet. Tavoitteena on lisätä vaihtoehtoja selviytyä elämän haasteista ja kriisitilanteista. Diakoniapeli herättelee nuoria näkemään elämän moninaisuutta uudella, nuoria lähelle tulevalla tavalla. Diakoniapeli on hyvä työväline osana rippikoulun diakoniaopetusta.