Työmotivaatiotutkimus : Case K-supermarket Petonen
Föhr, Virpi (2013)
Föhr, Virpi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911481
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää K-supermarket Petosen henkilökunnan työmotivaatio ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Työmotivaatiotutkimus koostui seuraavista aihe-alueista: työmotivaatio, työn ominaisuudet, työilmapiiri/ työyhteisö, palkitseminen ja esimiestyö. Näitä aihe-alueita koskevien kysymysten pohjalta luotiin kokonaiskuva siitä, millainen henkilökunnan työmotivaatio oli tutkimus hetkellä ja miten nämä motivaatioon vaikuttavat asiat koetaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös se, että yritys pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia henkilöstön työmotivaation ylläpitämiseksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui motivaation ja työmotivaation käsitteistä ja niiden määritelmistä, työmotivaation sisäistä ja ulkoisista tekijöistä, työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin motivaatioteorioita, palkitsemista ja esimiestyötä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaupan kaikki 21 työntekijää. Tutkimus toteutettiin työmotivaa-tiokyselylomakkeella tammi-helmikuun vaihteessa 2013. Kysely oli avoin kohderyhmälle 2,5 viikkoa ja vastauksia saatiin 17 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 81 %. Tulokset analysoitiin Microsoft Excel-ohjelman avulla, käyttäen apuna Tilastoapu-ohjelmaa.
Tutkimuksessa selvisi, että K-supermarket Petosen henkilökunnan työmotivaatio ja työhön sitoutuminen olivat tutkimushetkellä pääsääntöisesti hyvällä tasolla. Työmotivaatiota synnyttävät tekijät ovat työntekijöiden kokemuksen mukaan suurimmaksi osaksi hyvällä tasolla ja edellytykset hyvään työmotivaatioon on olemassa. Työmotivaation kehittämiseksi kohdeyrityksessä tulisi erityisesti panostaa palautteen antamiseen, tiedonkulkuun ja viestintään.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui motivaation ja työmotivaation käsitteistä ja niiden määritelmistä, työmotivaation sisäistä ja ulkoisista tekijöistä, työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin motivaatioteorioita, palkitsemista ja esimiestyötä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaupan kaikki 21 työntekijää. Tutkimus toteutettiin työmotivaa-tiokyselylomakkeella tammi-helmikuun vaihteessa 2013. Kysely oli avoin kohderyhmälle 2,5 viikkoa ja vastauksia saatiin 17 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 81 %. Tulokset analysoitiin Microsoft Excel-ohjelman avulla, käyttäen apuna Tilastoapu-ohjelmaa.
Tutkimuksessa selvisi, että K-supermarket Petosen henkilökunnan työmotivaatio ja työhön sitoutuminen olivat tutkimushetkellä pääsääntöisesti hyvällä tasolla. Työmotivaatiota synnyttävät tekijät ovat työntekijöiden kokemuksen mukaan suurimmaksi osaksi hyvällä tasolla ja edellytykset hyvään työmotivaatioon on olemassa. Työmotivaation kehittämiseksi kohdeyrityksessä tulisi erityisesti panostaa palautteen antamiseen, tiedonkulkuun ja viestintään.