Sosiaalinen media yritysten sisäisessä viestinnässä : kysely- ja haastattelututkimus yrityksille
Pasanen, Annimari (2013)
Pasanen, Annimari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312672
Tiivistelmä
Opinnäyte on työelämälähtöinen, ja se käsittelee sosiaalisen median käytön tutkimista yrityksen sisäisessä viestinnässä kysely- ja haastattelututkimuksen keinoin. Työn toimeksiantajana toimi helsinkiläinen Viestintätoimisto Deski. Työssä tarkastellaan, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään suomalaisten ja Suomessa toimivien pienten ja keskisuurten yritysten sisäisen viestinnän välineenä. Käytäntöjä, arvioita ja asenteita aiheesta kysyttiin valikoitujen yritysten viestintäesimiehiltä verkkokyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastanneista valittiin lisäksi kaksi henkilöä, joita haastateltiin aiheeseen liittyen. Työn teoriaosassa käsitellään pinnallisesti työn oleellisimpia käsitteitä: sosiaalista mediaa ja sisäistä viestintää. Lisäksi käydään läpi kysely- ja haastattelututkimusta tutkimusmenetelminä. Toiminnallisessa osassa esitellään työprosessia sekä avataan tuloksia. Kyselyn sekä haastatteluiden tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään yritysten sisäisen viestinnän välineenä. Koska kyselyn vastaajamäärä oli niin alhainen, ja koska työssä haastateltiin vain kaksi henkilöä, ei tuloksista voi tehdä tilastollisesti päteviä päätelmiä. Suuntaa-antavina arvioina kuitenkin voidaan sanoa, että sosiaalista mediaa käytetään sisäisessä viestinnässä jo jonkin verran ja sen käytön arvioitiin kasvavan. Sitä käyttävät kokivat sen helpottavan sisäistä viestintää tekemällä siitä epävirallisempaa ja helpommin lähestyttävää. Opinnäytteestä selvinnyttä tietoa voidaan hyödyntää ja soveltaa yritysviestintää kehitettäessä. Myös aiheesta kiinnostunut opiskelija tai muu lukija voi hyötyä työstä.