Väylävakoilukyvyn ylläpito ja kehittäminen
Ylinen, Eero (2013)
Ylinen, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli väylävakoilukyvyn kehittäminen ja ylläpito. Väylävakoilu tarkoittaa laitteiden välillä kulkevien sanomien tutkimista. Tähän tarkoitukseen NH90-kokoonpanossa on ohjelma nimeltä Artist.
Helikopterin sisältämät erilaiset laitteet kytkeytyvät toisiinsa erilaisten väylien avulla. NH90-kuljetushelikopterissa on useita erilaisia väyliä kuten esimerkiksi Arinc429, Mil-bus 1553b ja RS-422, mutta tässä opinnäytetyössä keskityn Arinc429 ja Milbus 1553b -väyliin. Nämä kaksi väylää ovat NH90-helikopterissa yleisimmin käytössä. Opinnäytetyössä kerron näiden kahden väylän toimintaperiaatteet, sanomasisällöt ja sanomamuodot.
Arinc429-väylä on topologialtaan tyypillinen yksisuuntainen ”point-to-point” -väylä, sen sanomat sisältävät 32 bittiä. Sanoman datakenttä saattaa olla binääri-, BCD- tai dis-kreettimuodossa.
Milbus 1553b -väylän toiminta perustuu kysely/vastaus-periaatteeseen. Väylä on kahdennettu, kaksisuuntainen tiedonsiirtoväylä, jolla on hyvä häiriönsietokyky. Väylän pääkomponentit ovat väyläohjain, etäterminaali ja väylävalvoja.
Väylien toiminnan selvittäminen oli tärkeä osa opinnäytetyötä, jotta osasin selvittää Artist- ohjelman tietokantojen eli databasen toiminnan. Artist on tietokoneohjelma, jolla pystyy reaaliaikaisesti lukemaan ja tulkitsemaan väylällä liikkuvat sanomat.
Kirjoitin ohjeen Artist-ohjelman käytöstä ja asentamisesta. Opinnäytetyössä on myös pohdittu muiden ohjelmien soveltuvuutta ja soveltamista NH90-kuljetushelikopterin väylien vakoiluun, sekä näiden tärkeimpiä ominaisuuksia ja niihin liittyviä ongelmia.
Työhön liittyvät liitteet ja osa kuvaajista on luokiteltu luottamukselliseksi ja ne ovat toimitettu ainoastaan Patrialle.
Helikopterin sisältämät erilaiset laitteet kytkeytyvät toisiinsa erilaisten väylien avulla. NH90-kuljetushelikopterissa on useita erilaisia väyliä kuten esimerkiksi Arinc429, Mil-bus 1553b ja RS-422, mutta tässä opinnäytetyössä keskityn Arinc429 ja Milbus 1553b -väyliin. Nämä kaksi väylää ovat NH90-helikopterissa yleisimmin käytössä. Opinnäytetyössä kerron näiden kahden väylän toimintaperiaatteet, sanomasisällöt ja sanomamuodot.
Arinc429-väylä on topologialtaan tyypillinen yksisuuntainen ”point-to-point” -väylä, sen sanomat sisältävät 32 bittiä. Sanoman datakenttä saattaa olla binääri-, BCD- tai dis-kreettimuodossa.
Milbus 1553b -väylän toiminta perustuu kysely/vastaus-periaatteeseen. Väylä on kahdennettu, kaksisuuntainen tiedonsiirtoväylä, jolla on hyvä häiriönsietokyky. Väylän pääkomponentit ovat väyläohjain, etäterminaali ja väylävalvoja.
Väylien toiminnan selvittäminen oli tärkeä osa opinnäytetyötä, jotta osasin selvittää Artist- ohjelman tietokantojen eli databasen toiminnan. Artist on tietokoneohjelma, jolla pystyy reaaliaikaisesti lukemaan ja tulkitsemaan väylällä liikkuvat sanomat.
Kirjoitin ohjeen Artist-ohjelman käytöstä ja asentamisesta. Opinnäytetyössä on myös pohdittu muiden ohjelmien soveltuvuutta ja soveltamista NH90-kuljetushelikopterin väylien vakoiluun, sekä näiden tärkeimpiä ominaisuuksia ja niihin liittyviä ongelmia.
Työhön liittyvät liitteet ja osa kuvaajista on luokiteltu luottamukselliseksi ja ne ovat toimitettu ainoastaan Patrialle.