Hyvä minä, hyvä me, hyvä meidän joukkue : kuvaus 15-17 vuotiaiden jalkapallotyttöjen ryhmäyttämisestä
Tainio, Susanna (2013)
Tainio, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013073114613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013073114613
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni toteutan 15-17- vuotiaiden tyttöjen jalkapallojoukkueen ryhmäyttämistä. Tavoitteenani on yhdistää kaksi ryhmää yhdeksi joukkueeksi. Tavoitteena on lisätä myös ryhmän yhteisöllisyyttä ja antaa heille keinoja tutustua toisiinsa paremmin. Tutkimuksessa pohditaan tyttöjen psykologisia taitoja testin avulla. Siinä selviää heidän stressin- ja paineensietokykynsä sekä tavoitteen asettelutaitonsa. Testin avulla kartoitetaan myös tyttöjen keskittymiskyvyn vaiheita sekä positiivisen ajattelun taitoja. Samaisen testin avulla selviää myös jotain tyttöjen itseluottamuksesta sekä heidän kyvyistään kestää kritiikkiä. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota tyttöjen itsetuntoon, minäkäsitykseen ja tyttöjen omaa näkemykseen omista rooleistaan joukkueessa. Pohdin myös ryhmäyttämisen tärkeyttä joukkueurheilussa ja sitä, kuinka tärkeää ohjaajien on tunnistaa ohjattaviensa kehitysvaiheet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen selvittänyt lajin harrastajamääriä nuorten keskuudessa. Olen myös selvittänyt tässä iässä olevien tyttöjen henkistä kehitysvaihetta - missä vaiheessa on minäkäsityksen ja itsetunnon muodostuminen? Tutkin yksilöllisyyttä ja ryhmän muodostumista ja mitä on tiimityöskentely. Teoriaosuudessa kerron myös miten ryhmäyttäminen on toteutettu.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui Laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Esimerkkejä laadullisen tutkimuksen eri vaiheista ovat kartoitusten tekeminen, tietojen kerääminen ja luokittelu sekä haastatteluaineistojen kuvaus. Tutkimuksessa käytin myös toimintatutkimusta, sillä siinä tutkija liittyy jollakin tavalla tutkittavaan yhteisöön ja auttaa ratkaisemaan vallitsevaa ongelmaa. Toimintatutkimuksessa yhdistyy analyysi ja siihen vaikuttaminen. Toimintatutkimuksen keskeinen osa on saada tutkittava kohde osallistumaan ja kehittää heille prosessista keskeistä apua.
Opinnäytetyöni tulokseksi sain ryhmäyttämisen olevan tärkeää yhteishengen luomiseksi ja sen säilyttämiseksi. Sain tärkeää tietoa tyttöjen ajatuksista ja henkisistä valmiuksista. Tietoa on hyvä käyttää valmennuksessa, jolloin pystyy paremmin ottamaan huomioon heidän yksilöllisiä tarpeitaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen selvittänyt lajin harrastajamääriä nuorten keskuudessa. Olen myös selvittänyt tässä iässä olevien tyttöjen henkistä kehitysvaihetta - missä vaiheessa on minäkäsityksen ja itsetunnon muodostuminen? Tutkin yksilöllisyyttä ja ryhmän muodostumista ja mitä on tiimityöskentely. Teoriaosuudessa kerron myös miten ryhmäyttäminen on toteutettu.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui Laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Esimerkkejä laadullisen tutkimuksen eri vaiheista ovat kartoitusten tekeminen, tietojen kerääminen ja luokittelu sekä haastatteluaineistojen kuvaus. Tutkimuksessa käytin myös toimintatutkimusta, sillä siinä tutkija liittyy jollakin tavalla tutkittavaan yhteisöön ja auttaa ratkaisemaan vallitsevaa ongelmaa. Toimintatutkimuksessa yhdistyy analyysi ja siihen vaikuttaminen. Toimintatutkimuksen keskeinen osa on saada tutkittava kohde osallistumaan ja kehittää heille prosessista keskeistä apua.
Opinnäytetyöni tulokseksi sain ryhmäyttämisen olevan tärkeää yhteishengen luomiseksi ja sen säilyttämiseksi. Sain tärkeää tietoa tyttöjen ajatuksista ja henkisistä valmiuksista. Tietoa on hyvä käyttää valmennuksessa, jolloin pystyy paremmin ottamaan huomioon heidän yksilöllisiä tarpeitaan.