Ukonhatun aistihuone : Valkoisen huoneen suunnittelu ja toteutus kehitysvammaisten päivätoimintaan
Hynninen, Hanne; Niskanen, Sannukka (2013)
Hynninen, Hanne
Niskanen, Sannukka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415503
Tiivistelmä
Hynninen, Hanne & Niskanen, Sannukka. Ukonhatun aistihuone. Valkoisen huoneen suunnittelu ja toteutus kehitysvammaisten päivätoimintaan. Syksy 2013. 81 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kehitysvammaisten päivätoimintaan valkoinen huone aistihuoneeksi sekä esite aistihuoneesta. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Setlementti Ukonhattu ry, ja tarve aistihuoneelle nousi päivätoiminnan työyhteisöstä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, voidaanko aistihuoneessa tapahtuvilla toiminnoilla vaikuttaa kehitysvammaisen ihmisen toimintakykyyn.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta muodostui kehitysvammaisuuden tarkastelusta toimintakyvyn näkökulmasta, aisteista sekä snoezelen-menetelmän perusteista. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Setlementti Ukonhattu ry:hyn organisaationa sekä käsiteltiin aistihuoneen välineistöä ja kerrottiin sen erilaisista käyttömahdollisuuksista.
Opinnäytetyön prosessi oli kokonaisuudessaan hyvin sujuva ja etenevä aistihuoneproduktio. Aistihuoneproduktion seurauksena toteutettiin perusteiltaan toimiva aistihuone, joka on tarpeen mukaan helposti muunneltavissa. Toteutimme myös esitteen aistihuoneesta.
Päivätoiminnan ohjaajilta kerättiin aistihuoneen neljän kuukauden käytön jälkeen kyselylomakkeen avulla arviointia, palautetta ja havaintoja. Palaute oli pääsääntöisesti hyvää eikä muutoksia aistihuoneeseen tämän pohjalta tarvinnut tehdä. Muutostoiveet koskivat lähinnä välinehankintoja, joita he toivoivat tulevaisuudessa aistihuoneesta löytyvän. Opinnäytetyössä kerrottiin myös välineistöstä, jota aistihuoneeseen voi tulevaisuudessa hankkia. Opinnäytetyö tarjoaa myös seuraaville opinnäytetyön tekijöille mahdollisuuden aistihuoneen kehittämiselle esimerkiksi lisävälineistön, materiaalin tai aistituokioiden merkeissä.
Opinnäytetyössä esitetty tutkimusnäkökulma antaa viitteitä siitä, että aistihuoneessa tapahtuvilla toiminnoilla voidaan vaikuttaa kehitysvammaisen ihmisen toimintakyvyn eri osa-alueisiin positiivisesti. Tätä näkemystä tukivat myös päivätoiminnan ohjaajien havainnot asiakkaiden toimintakyvyn muutoksista aistihuoneen neljän kuukauden käytön jälkeen.
Asiasanat: aistihuone, kehitysvammaisuus, toimintakyky, aistit, snoezelen
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kehitysvammaisten päivätoimintaan valkoinen huone aistihuoneeksi sekä esite aistihuoneesta. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Setlementti Ukonhattu ry, ja tarve aistihuoneelle nousi päivätoiminnan työyhteisöstä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, voidaanko aistihuoneessa tapahtuvilla toiminnoilla vaikuttaa kehitysvammaisen ihmisen toimintakykyyn.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta muodostui kehitysvammaisuuden tarkastelusta toimintakyvyn näkökulmasta, aisteista sekä snoezelen-menetelmän perusteista. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Setlementti Ukonhattu ry:hyn organisaationa sekä käsiteltiin aistihuoneen välineistöä ja kerrottiin sen erilaisista käyttömahdollisuuksista.
Opinnäytetyön prosessi oli kokonaisuudessaan hyvin sujuva ja etenevä aistihuoneproduktio. Aistihuoneproduktion seurauksena toteutettiin perusteiltaan toimiva aistihuone, joka on tarpeen mukaan helposti muunneltavissa. Toteutimme myös esitteen aistihuoneesta.
Päivätoiminnan ohjaajilta kerättiin aistihuoneen neljän kuukauden käytön jälkeen kyselylomakkeen avulla arviointia, palautetta ja havaintoja. Palaute oli pääsääntöisesti hyvää eikä muutoksia aistihuoneeseen tämän pohjalta tarvinnut tehdä. Muutostoiveet koskivat lähinnä välinehankintoja, joita he toivoivat tulevaisuudessa aistihuoneesta löytyvän. Opinnäytetyössä kerrottiin myös välineistöstä, jota aistihuoneeseen voi tulevaisuudessa hankkia. Opinnäytetyö tarjoaa myös seuraaville opinnäytetyön tekijöille mahdollisuuden aistihuoneen kehittämiselle esimerkiksi lisävälineistön, materiaalin tai aistituokioiden merkeissä.
Opinnäytetyössä esitetty tutkimusnäkökulma antaa viitteitä siitä, että aistihuoneessa tapahtuvilla toiminnoilla voidaan vaikuttaa kehitysvammaisen ihmisen toimintakyvyn eri osa-alueisiin positiivisesti. Tätä näkemystä tukivat myös päivätoiminnan ohjaajien havainnot asiakkaiden toimintakyvyn muutoksista aistihuoneen neljän kuukauden käytön jälkeen.
Asiasanat: aistihuone, kehitysvammaisuus, toimintakyky, aistit, snoezelen