Toiminta maakaasun maantiekuljetusonnettomuudessa
Villanen, Marko (2013)
Villanen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718479
Tiivistelmä
Nesteytetyn maakaasun kuljetukset tulevat lisaantymaan tulevaisuudessa. Uuteen TOKEVA-ohjeistukseen on lisatty toimintaohjeet nesteyteyn maakaasun kuljetusonnettomuuksissa.
Opinnaytetyon tarkoituksena oli syventaa toimintaohjeita pelastustoiminnan aikana. Tavoitteena oli tutkia ulkomaisia toimintaohjeita seka tapahtuneita onnettomuuksia
ja verrata niita meilla oleviin toimintaohjeisiin. Tarkoituksena oli kehittää ja syventaa onnettomuuksien torjuntaan osallistuvien viranomaisten toimintamalleja ja yhteistyöta.
Vakavissa onnettomuustilanteissa pelastustoimen tarkeimmat toimenpiteet ovat pelastaa, evakuoida, eristaa alue ja tarvittaessa varoittaa vaestoa. Tarkeaa on saada
tilanteessa mahdollisimman nopeasti asiantuntija-apu paikalle. Kuljetussailion rakenne on ehjana erittain kestava ulkoista paloa vastaan. Vuotoa, joka palaa ei tule sammuttaa ilman asiantuntijan arviota tilanteesta.TOKEVA-ohjeen eristysalueet ovat riittavat suojaamaan pelastushenkilostoa ja alkuvaiheessa ulkopuolisia
henkiloita merkittavilta vahingoilta. Tilanteen aikana voi ulkopuolisten evakuointialue kasvaa asteittain tilanteesta riippuen.
Pelastushenkiloston tiedot nesteytetyn maakaasun ominaisuuksista ja kayttaytymisesta
onnettomuuustilanteessa vaihtelevat. Kuljetusreitit sijaitsevat usean eri alueellisen pelastustoimen alueella. Harjoituksilla ja yhteistoimintaharjoituksilla tietoutta voidaan lisata ja toimintaa onnettomuustilanteessa tehostaa.
Opinnaytetyon tarkoituksena oli syventaa toimintaohjeita pelastustoiminnan aikana. Tavoitteena oli tutkia ulkomaisia toimintaohjeita seka tapahtuneita onnettomuuksia
ja verrata niita meilla oleviin toimintaohjeisiin. Tarkoituksena oli kehittää ja syventaa onnettomuuksien torjuntaan osallistuvien viranomaisten toimintamalleja ja yhteistyöta.
Vakavissa onnettomuustilanteissa pelastustoimen tarkeimmat toimenpiteet ovat pelastaa, evakuoida, eristaa alue ja tarvittaessa varoittaa vaestoa. Tarkeaa on saada
tilanteessa mahdollisimman nopeasti asiantuntija-apu paikalle. Kuljetussailion rakenne on ehjana erittain kestava ulkoista paloa vastaan. Vuotoa, joka palaa ei tule sammuttaa ilman asiantuntijan arviota tilanteesta.TOKEVA-ohjeen eristysalueet ovat riittavat suojaamaan pelastushenkilostoa ja alkuvaiheessa ulkopuolisia
henkiloita merkittavilta vahingoilta. Tilanteen aikana voi ulkopuolisten evakuointialue kasvaa asteittain tilanteesta riippuen.
Pelastushenkiloston tiedot nesteytetyn maakaasun ominaisuuksista ja kayttaytymisesta
onnettomuuustilanteessa vaihtelevat. Kuljetusreitit sijaitsevat usean eri alueellisen pelastustoimen alueella. Harjoituksilla ja yhteistoimintaharjoituksilla tietoutta voidaan lisata ja toimintaa onnettomuustilanteessa tehostaa.