Maanmittauksen koulutusohjelman arvioiminen CDIO-periaatteilla
Karppinen, Timo (2013)
Karppinen, Timo
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112215
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Lapin insinöörikoulutuksen yhteisen toimintamallin käyttöönottohanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida maanmittaustekniikan koulutusohjelmaa CDIO- viitekehyksen periaatteiden
mukaisesti, sekä määritellä keskeisiä opetuksen kehittämiseen liittyviä toimia.
Työssä arvioidaan erilaisia opetuksellisia viitekehyksiä ja pohditaan niiden soveltuvuutta maanmittaustekniikan koulutusohjelmaan. Lähtökohtana arvioinnissa ovat opetustoiminnan viiteryhmille tehdyistä kyselyistä saadut palautteet, sekä oppilaitokseemme vuonna 2009 tehdyn auditoinnin palaute.
Koulutusohjelman arvioinnissa arviointimittarina on käytetty CDIO- organisaation kehittämää arviointiasteikkoa. Arviointi on suoritettu ryhmähaastatteluna maanmittaustekniikan koulutusohjelman henkilökunnalle. Arviointi on toteutettu kahden työpajapäivän aikana ja se perustuu henkilökunnan tekemään yhteiseen itse arvioon.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että CDIO- viitekehyksen periaatteiden soveltaminen Maanmittaustekniikan koulutusohjelman opetustoimintaan on hyvin perusteltua. Maanmittausalaan liittyvistä visioista ja Rovaniemen Ammattikorkeakoulun auditoinnista saatu palaute tukee tätä näkemystä.
Arvioitaessa koulutusohjelmaa 12 CDIO- periaatteen mukaisesti se saavutti yhteisarvosanan 1.5 asteikolla 0-5.
mukaisesti, sekä määritellä keskeisiä opetuksen kehittämiseen liittyviä toimia.
Työssä arvioidaan erilaisia opetuksellisia viitekehyksiä ja pohditaan niiden soveltuvuutta maanmittaustekniikan koulutusohjelmaan. Lähtökohtana arvioinnissa ovat opetustoiminnan viiteryhmille tehdyistä kyselyistä saadut palautteet, sekä oppilaitokseemme vuonna 2009 tehdyn auditoinnin palaute.
Koulutusohjelman arvioinnissa arviointimittarina on käytetty CDIO- organisaation kehittämää arviointiasteikkoa. Arviointi on suoritettu ryhmähaastatteluna maanmittaustekniikan koulutusohjelman henkilökunnalle. Arviointi on toteutettu kahden työpajapäivän aikana ja se perustuu henkilökunnan tekemään yhteiseen itse arvioon.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että CDIO- viitekehyksen periaatteiden soveltaminen Maanmittaustekniikan koulutusohjelman opetustoimintaan on hyvin perusteltua. Maanmittausalaan liittyvistä visioista ja Rovaniemen Ammattikorkeakoulun auditoinnista saatu palaute tukee tätä näkemystä.
Arvioitaessa koulutusohjelmaa 12 CDIO- periaatteen mukaisesti se saavutti yhteisarvosanan 1.5 asteikolla 0-5.