Kirjanpitäjän ja uuden asiakkaan kohtaaminen tilitoimis-tossa: Opas yhteistyön kehittämiseksi : Pienet ja keskisuuret osakeyhtiöt
Vainio, Sirpa (2014)
Vainio, Sirpa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404184492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404184492
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli laatia opas tilitoimiston uusille asiakkaille ja opas on kohdistettu nimenomaan pienille sekä keskisuurille osakeyhtiöille. Oppaan tarkoituksena on auttaa kirjanpitäjiä uusien asiakkaiden ohjeistamisessa oikeanlaisten tositteiden sekä muun kirjanpitomateriaalin toimittamisessa tilitoimistolle sekä muissa yritystoimintaan sekä kirjanpitoon liittyvissä asioissa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kirjanpidosta, tositteista, arvonlisäverotuksesta sekä erilaisista yrittäjien pakollisista vakuutuksia ja muista maksuista sekä ennakkoveroista. Teorian pohjalta on laadittu haastattelukysymykset ja haastateltu kolmea kirjanpitäjää sekä kahta osakeyhtiön omistajaa. Haastatteluilla on selvitetty, että mitä teoriassa käytyjä asioita oppaassa tulisi olla ja mistä muusta uudet asiakkaat tarvitsevat tietoa.
Valmis opas on koottu teorian sekä haastatteluaineiston pohjalta. Opas sisältää nämä asiat mitä teoriassa on käsitelty sekä muuta sellaista tietoa mitä uusi asiakas tarvitsee asioidessaan tilitoimiston kanssa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kirjanpidosta, tositteista, arvonlisäverotuksesta sekä erilaisista yrittäjien pakollisista vakuutuksia ja muista maksuista sekä ennakkoveroista. Teorian pohjalta on laadittu haastattelukysymykset ja haastateltu kolmea kirjanpitäjää sekä kahta osakeyhtiön omistajaa. Haastatteluilla on selvitetty, että mitä teoriassa käytyjä asioita oppaassa tulisi olla ja mistä muusta uudet asiakkaat tarvitsevat tietoa.
Valmis opas on koottu teorian sekä haastatteluaineiston pohjalta. Opas sisältää nämä asiat mitä teoriassa on käsitelty sekä muuta sellaista tietoa mitä uusi asiakas tarvitsee asioidessaan tilitoimiston kanssa.