Väylätallennin
Kautto, Ville (2014)
Kautto, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli väylätallennin, minkä hankkimista suunnitellaan Patrialle. Väylätallentimella tarkoitetaan MIL-STD-1553-väyläliikenteen tallennin/seuranta järjestelmää.
F-18 Hornet:n järjestelmät kytkeytyvät toisiinsa MIL-STD-1553-väylän avulla. Horne-tissa on myös MIL-STD-1760-väylä, jota käyttää asejärjestelmä. Toiminnaltaan nämä väylät ovat samanlaisia, mutta MIL-STD-1760 on kehittyneempi versio MIL-STD-1553-väylästä. Opinnäytetyössä keskityttiin MIL-STD-1553-väylän toimintaan. Työssä käydään läpi väylän toimintaperiaate, sanomasisällöt ja minkälaisia viestejä väylällä kulkee.
MIL-STD-1553-väylän toiminta perustuu kysely-vastaus-periaatteeseen. Väylällä voi olla kolmenlaisia komponentteja väyläohjain, etäterminaali ja väylämonitori. Väyläohjaimen kautta hoidetaan kaikki liikenne väylällä master-slave-periaatteella. Etäterminaalit eivät voi lähettää itsekseen viestejä väylällä.
Opinnäytetyössä oli tärkeää selvittää MIL-STD-1553-väylän toiminta, jotta voidaan selvittää mitä ja miten väyläohjaimen lähettämät viestit toimii. Näiden tietojen perusteella opinnäytetyössä tarkasteltiin markkinoilla oleviin väylätallennin vaihtoehtoihin. Työssä selvitettiin mikä väylätallennin sopisi Patrialle ja täyttäisi lentokoneella työskentelyn vaatimukset. Väylätallenninta olisi tarkoitus tulevaisuudessa käyttää Patrialla mahdollisten vikojen selvittämiseen huoltojen yhteydessä.
Tulevaisuudessa Hornetin ohjelmisto tulee vielä muuttumaan uudempaan versioon. Kokemuksella, joka edellisen ohjelmisto version käyttöönoton yhteydessä saatiin, voidaan suositella väylätallentimen hankintaa. Opinnäytetyössä on otettu myös kantaa miksi ei väylätallenninta kannata hankkia. Lopputuloksena opinnäytetyön aikana tehtyjen tutkimusten mukaan väylätallentimen hankintapäätös kannattaa tehdä vasta kun hankinnan kokonaiskustannukset ovat selvillä. Sen jälkeen voidaan selvittää onko väylämonitorin hankinta kannattava.
F-18 Hornet:n järjestelmät kytkeytyvät toisiinsa MIL-STD-1553-väylän avulla. Horne-tissa on myös MIL-STD-1760-väylä, jota käyttää asejärjestelmä. Toiminnaltaan nämä väylät ovat samanlaisia, mutta MIL-STD-1760 on kehittyneempi versio MIL-STD-1553-väylästä. Opinnäytetyössä keskityttiin MIL-STD-1553-väylän toimintaan. Työssä käydään läpi väylän toimintaperiaate, sanomasisällöt ja minkälaisia viestejä väylällä kulkee.
MIL-STD-1553-väylän toiminta perustuu kysely-vastaus-periaatteeseen. Väylällä voi olla kolmenlaisia komponentteja väyläohjain, etäterminaali ja väylämonitori. Väyläohjaimen kautta hoidetaan kaikki liikenne väylällä master-slave-periaatteella. Etäterminaalit eivät voi lähettää itsekseen viestejä väylällä.
Opinnäytetyössä oli tärkeää selvittää MIL-STD-1553-väylän toiminta, jotta voidaan selvittää mitä ja miten väyläohjaimen lähettämät viestit toimii. Näiden tietojen perusteella opinnäytetyössä tarkasteltiin markkinoilla oleviin väylätallennin vaihtoehtoihin. Työssä selvitettiin mikä väylätallennin sopisi Patrialle ja täyttäisi lentokoneella työskentelyn vaatimukset. Väylätallenninta olisi tarkoitus tulevaisuudessa käyttää Patrialla mahdollisten vikojen selvittämiseen huoltojen yhteydessä.
Tulevaisuudessa Hornetin ohjelmisto tulee vielä muuttumaan uudempaan versioon. Kokemuksella, joka edellisen ohjelmisto version käyttöönoton yhteydessä saatiin, voidaan suositella väylätallentimen hankintaa. Opinnäytetyössä on otettu myös kantaa miksi ei väylätallenninta kannata hankkia. Lopputuloksena opinnäytetyön aikana tehtyjen tutkimusten mukaan väylätallentimen hankintapäätös kannattaa tehdä vasta kun hankinnan kokonaiskustannukset ovat selvillä. Sen jälkeen voidaan selvittää onko väylämonitorin hankinta kannattava.