Matkaoppaat -televisiosarjan vaikutukset mielikuviin Matkatoimisto Deturista
Pekkala, Riikka (2014)
Pekkala, Riikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411817
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Matkaoppaat-tosi-tv-sarjan vaikutusta ihmisten mielipiteisiin matkatoimisto Deturista sekä matkaoppaan työstä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään onko matkaoppaat-sarja vaikuttanut Deturin tunnettuuteen sekä ovatko sarjaa katsovat vain Deturin entisiä asiakkaita vai onko sarja innoittanut muita matkailijoita lähtemään Deturin järjestämälle matkalle. Tutkimuksessa haluttiin myös vastaus sille, onko ohjelma vaikuttanut ihmisten mielipiteisiin ja ennakkokäsityksiin Deturista positiivisella vai negatiivisella tavalla. Työssä sivutaan myös matkaoppaan ammattia, tutkimalla nähdäänkö sarjassa esiintyvät matkaoppaat ja heidän työnsä realistisena ja onko ohjelma innoittanut katsojia alalle.
Teoriana opinnäytetyössä käytettiin ihmisten ostokäyttäytymistä sekä brändiä ja sen osa-alueita. Tutkimustulokset kerättiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin MTV.fi lomahaku-kilpailuun osallistuneiden yhteystiedoista. Kysely lähetettiin yhteensä 3140 sähköpostiosoitteeseen ja vastauksia saatiin 601 kappaletta.
Suurin osa vastaajista oli keski-ikäisiä naisia. Yli 90 % vastaajista on katsonut Matkaoppaat-sarjaa silloin tällöin tai säännöllisesti. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajista yksi neljäsosa oli käyttänyt Deturin palveluita ennen sarjan katsomista, ja noin 15 % kaikista vastaajista ei ollut edes kuullut Deturista ennen sarjaa. Ihmiset pitävät Matkaoppaat-sarjasta saatavaa kuvaa Deturista hyvänä ja matkaoppaiden työtä ammattimaisena. Sarjan katsomisen myötä katsojat olisivat valmiita lähtemään Deturin järjestämälle matkalle. Oppaiden työn rankkuus on tullut monelle kuitenkin yllätyksenä ja kurkistus kulisseihin on ollut silmiä avaava.
Teoriana opinnäytetyössä käytettiin ihmisten ostokäyttäytymistä sekä brändiä ja sen osa-alueita. Tutkimustulokset kerättiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin MTV.fi lomahaku-kilpailuun osallistuneiden yhteystiedoista. Kysely lähetettiin yhteensä 3140 sähköpostiosoitteeseen ja vastauksia saatiin 601 kappaletta.
Suurin osa vastaajista oli keski-ikäisiä naisia. Yli 90 % vastaajista on katsonut Matkaoppaat-sarjaa silloin tällöin tai säännöllisesti. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajista yksi neljäsosa oli käyttänyt Deturin palveluita ennen sarjan katsomista, ja noin 15 % kaikista vastaajista ei ollut edes kuullut Deturista ennen sarjaa. Ihmiset pitävät Matkaoppaat-sarjasta saatavaa kuvaa Deturista hyvänä ja matkaoppaiden työtä ammattimaisena. Sarjan katsomisen myötä katsojat olisivat valmiita lähtemään Deturin järjestämälle matkalle. Oppaiden työn rankkuus on tullut monelle kuitenkin yllätyksenä ja kurkistus kulisseihin on ollut silmiä avaava.