Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Friitalan palvelukoti OY:n asukkaiden tyytyväisyyskysely
Salonen, Mikko (2014)
Salonen, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata ja tutkia Friitalan palvelukoti Oy:n kolmen asumisyksikön mielenterveyskuntoutujien tyytyväisyyttä saamaansa palveluun ja sen laatuun. Kyselyssä mitataan tyytyväisyyttä omahoitajuuteen, kohteluun viihtyvyyteen sekä ryhmätoimintaan. Kysely toteutettiin kvantitatiivisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin toukokuussa 2014 Friitalan palvelukodissa, Koivukodossa sekä Tornelassa. Friitalan palvelukoti Oy:llä oli asiakkaita kyselyn ajankohtana yhteensä 68 henkilöä, joista kyselyyn osallistui 40. Vastausprosentiksi muodostui 59%. Vastauslomakkeet analysoitiin Tixel-ohjelmalla. Aineistoa havainnollistettiin kuvioiden avulla.
Tuloksista ilmeni mielenterveyskuntoutujien olevan melko tyytyväisiä saamaansa palveluun, jolloin laatua voisi sanoa pääosin hyväksi. Opinnäytetyön kyselylomake jaettiin neljään osa-alueeseen: kohtelu, omahoitajuus, viihtyvyys ja ryhmätoiminta.
Kohtelua koskevissa väitteissä suurin osa kyselyyn vastanneista kokivat kohtelun olevan erinoimaista tai hyvää. Suurimpina kehittämiskohteina nousivat tällä osa-alueella itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja rahan käytön tukeminen. Omahoitajuutta koskevat tulokset kertoivat omahoitajajärjestelmän toimivan hyvin suurimman osan kyselyyn vastanneiden Friitalan palvelukodin asukkaiden mielestä. Viihtyvyyttä koskevissa väitteissä palautteeksi saatiin paljon positiivista palautetta, joissa suurin osa kyselyyn vastanneista olivat tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä.
Suurimpana kehittämiskohteena nousi ryhmätoimintaan liittyvät väitteiden vastaukset. Niistä suurimpia olivat kuntoutujien osallistumattomuus järjestettyyn ryhmätoimintaan sekä ryhmätoiminnan mielekkyys. Ryhmätoimintaa koskevaan avoimeen kysymykseen tulikin useita sanallisia kehittämisehdotuksia. Moni vastaaja nosti myös esille vapaan tekstin osuudessa heille jäävän mielestään riittämättömästi rahaa käyttöönsä palvelumaksujen jälkeen.
Tutkimuksen myötä organisaatio sai tietoonsa ne osa-alueet mihin asukkaat eivät olleet tyytyväisiä. Tyytyväisyyskyselyn tulosten avulla Friitalan palvelukoti Oy voi kehittää palvelunsa laatua ja nostaa asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Tuloksista ilmeni mielenterveyskuntoutujien olevan melko tyytyväisiä saamaansa palveluun, jolloin laatua voisi sanoa pääosin hyväksi. Opinnäytetyön kyselylomake jaettiin neljään osa-alueeseen: kohtelu, omahoitajuus, viihtyvyys ja ryhmätoiminta.
Kohtelua koskevissa väitteissä suurin osa kyselyyn vastanneista kokivat kohtelun olevan erinoimaista tai hyvää. Suurimpina kehittämiskohteina nousivat tällä osa-alueella itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja rahan käytön tukeminen. Omahoitajuutta koskevat tulokset kertoivat omahoitajajärjestelmän toimivan hyvin suurimman osan kyselyyn vastanneiden Friitalan palvelukodin asukkaiden mielestä. Viihtyvyyttä koskevissa väitteissä palautteeksi saatiin paljon positiivista palautetta, joissa suurin osa kyselyyn vastanneista olivat tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä.
Suurimpana kehittämiskohteena nousi ryhmätoimintaan liittyvät väitteiden vastaukset. Niistä suurimpia olivat kuntoutujien osallistumattomuus järjestettyyn ryhmätoimintaan sekä ryhmätoiminnan mielekkyys. Ryhmätoimintaa koskevaan avoimeen kysymykseen tulikin useita sanallisia kehittämisehdotuksia. Moni vastaaja nosti myös esille vapaan tekstin osuudessa heille jäävän mielestään riittämättömästi rahaa käyttöönsä palvelumaksujen jälkeen.
Tutkimuksen myötä organisaatio sai tietoonsa ne osa-alueet mihin asukkaat eivät olleet tyytyväisiä. Tyytyväisyyskyselyn tulosten avulla Friitalan palvelukoti Oy voi kehittää palvelunsa laatua ja nostaa asiakkaiden tyytyväisyyttä.